Elon Musk: Lapsikuningas, viulisti Titanicin kannella.
Anu Maria Dufva.
Viestinnän asiantuntija, kouluttaja

Missä mennään, Twitter?

Mitä järjestötoimijan tulisi ajatella Twitterin muutoksista? Tulisiko Twitteristä lähteä tai etsiä sille korvaavaa kanavaa? Onko aktiivisuus Twitterissä mainehaitta?

Lapsikuningas, viulisti Titanicin kannella, linnun vapauttaja – Twitterin uudesta omistajasta Elon Muskista on käytetty mediassa värikkäitä ilmauksia. Twitterin on ennustettu joko suuntaavan konkurssiin tai muuttuvan vihapuheen villiksi temmeltämistantereeksi. Twitterin suunnanmuutosten ennustaminen on asiantuntijoillekin haasteellista. 

Parasta tällä hetkellä lienee tilanteen seuraaminen kaikessa rauhassa. Aika ei ole ehkä otollinen näyttäville maksetun mainonnan kampanjoille Twitterissä, mutta panikointiin ei ole aihetta. Jokaisella toimijalla on oma Twitter-ympäristönsä kohderyhmineen. Kohu-uutisia oleellisempaa on sen liikkeiden seuraaminen.

Suomessa Twitter on varsin asiallinen, EU:ssa lait säätelevät digipalveluja

Suomessa Twitter on kokonaisuudessaan ollut aina omanlaisensa ympäristö, jossa näkyvyyttä ovat kerryttäneet tosi-tv-julkkisten sijaan toimittajat, poliitikot ja uutistoimistot. Twitter on Suomessa kanavana siis varsin asiapitoinen ja luotettavampi kuin monissa maissa. Omalaatuinen kielemmekin rajoittaa valeuutisbottien toimintaa. 

EU:n tasollakaan Twitteristä ei ole tulossa villiä länttä, siitä pitää huolen vuoteen 2024 mennessä sovellettava EU:n digipalvelulaki. EU:n komissaari Thierry Breton vastasikin Elon Muskin julistukseen “linnun vapauttamisesta” näin: “Euroopassa lintu lentää meidän (EU:n) sääntöjemme mukaan“

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ihmisoikeuksia loukkaavista twiiteistä joutuu edelleen vastuuseen ja Twitterin on sellaiset poistettava, jos haluaa jatkossakin EU:n alueella toimia. Digilainsäädäntö velvoittaa somejätit myös estämään valeuutisten levittämistä. 

Millainen on Twitterin tulevaisuus?

Henkilökohtainen arvaukseni Twitterin tulevaisuudesta Suomessa on se, että toiminta jatkuu melko muuttumattomana: moderoitavaa tulee hieman enemmän ja mainontaa ei kielletä, vaan päinvastoin: myös poliittinen mainonta sallitaan. 

Twitterille tuskin löytyy lähitulevaisuudessa korvaajaa. Mastodon on siihen liian hankalakäyttöinen ja muilla vaihtoehdoilla ei liene vielä resursseja tarpeeksi nopeaan kasvuun. Osa Twitterin ammatillisista keskusteluista siirtynee tietoturvaltaan ja keskustelukulttuuriltaan arvostetumpaan Linkediniin.

Ennustettavinta Twitterin tulevaisuudesta lienee se, että Twitter ja sen omistaja noussevat otsikoihin tulevanakin vuonna. Tilanteen seuraamisen ohella tärkeää on, että yhteisöjen somestrategia ei rakennu yksin Twitterin – eikä minkään muunkaan yksittäisen somejätin – varaan. Ammattimainen some tarvitsee monta jalkaa ollakseen tukeva. 

Katso myös: EU:n digipalvelulaki (Liikenne- ja viestintäministeriö)

Lue muita blogitekstejämme

Kenelle ja miksi infograafia teet?

Viesti vaikuttavasti infograafilla – 5 vinkkiä suunnitteluun

Marjukka Kähönen

Infograafi antaa lukijalle helposti ymmärrettävän yhteenvedon jostakin aiheesta. Joskus infograafi on jopa kustannustehokkain tapa vaikuttaa viestinnällä.
Pitää kysellä, kunnes ymmärtää.

Miksi käyttää ammattikirjoittajaa apuna viestin yleistajuistamisessa?

Anna Tommola

Kun asiat ovat monimutkaisia tai asiantuntija hukkaa työnsä kiinnostavimman kärjen, toimittaja kyselee ja paketoi aiheen selkeästi ja mielenkiintoisesti, toimittaja Anna Tommola kirjoittaa.
Teksti: kuvapankista kuvat löytyvät, kun niitä tarvitaan.

Oma kuvapankki on arvokas apu viestinnälle

Riitta Supperi

Kuvapankkien valtti on se, että niistä löytyy työkalut valtavan kuvamateriaalin hallintaan. Netin avoimien kuvapankkien tarjonta ei aina osu maaliin, joten oman kuvapankin rakentaminen kannattaa.
Close Bitnami banner
Bitnami