Onko painotuote paras vaihtoehto?.
Anni Mikola.
Anni Mikola
Graafinen suunnittelija, osakas

Miten tilaat ekologisen painotuotteen? Huomioi nämä 4 asiaa

Mietitäänkö teilläkin, miten pienentää oman työyhteisön hiilijalanjälkeä? Vaikka viestinnästä yhä isompi osa tehdään diginä, painotuotteet eivät katoa mihinkään.

Käy läpi oma työprosessinne – onko se ekologinen? Ekologisempi painotuote syntyy monesta pienestä valinnasta – ja ennen kaikkea huolellisesta suunnittelusta.

1. Mieti tarve ja aikataulu tarkasti!

  • Onko painotuote paras vaihtoehto? Ennen painotuotteen toteutusta kannattaa miettiä, onko painotuote tarpeellinen. Mikä on vaikutus, johon tuotteella pyritään? Onko painotuote kohderyhmälle toimivin viestintäkanava? Onko muita, kenties jopa tehokkaampia tapoja päästä haluttuun tavoitteeseen? 
  • Aikatauluta työ tarpeeksi väljästi! Kun työ aikataulutetaan järkevästi, paino pystyy suunnittelemaan ympäristön kannalta tehokkaimman painotavan. Jos tuotteet toteutetaan ja tarkistetaan liian kiireellä, lisääntyy myös virheistä johtuva hävikki. Hyvä aikataulutus tukee myös prosessissa mukana olevien ihmisten jaksamista. 
  • Päätä sopiva painosmäärä. Vaikka lisäkappaleet eivät välttämättä tuo suurta lisäkustannusta, on ekologisempaa tilata vain tarvittava määrä tuotteita. Tuotteiden jakelu on hyvä suunnitella valmiiksi niin, ettei hävikkiä synny.

2. Suunnittele fiksusti, vältä hävikkiä!

  • Kuinka laaja painotuotteen tarvitsee olla? Sisällytä tuotteisiin mukaan vain kohderyhmälle olennainen sisältö ja valitse tarkoitusta varten pienin mahdollinen koko. Näin säästytään turhalta materiaalin käytöltä.
  • Suunnittele tuote kestämään aikaa – sisällöltään ja ulkoasultaan. Tarvitseeko esitteitä päivittää joka vuosi? Voisiko tehdä materiaaleja, joita voi käyttää useammassa kuin yhdessä tapahtumassa?
  • Suosi standardikokoja. Standardikoot (Esim. A4 ja B5) ovat ekologisin vaihtoehto, koska niitä käytettäessä leikkuujätettä syntyy vähiten. Painoilta löytyy standardikokoisia papereita valmiiksi varastosta, jolloin paperia ei tarvitse tilata tehtailta yksittäistilauksina. 
  • Valitse tuotteen käyttötarkoitusta vastaava materiaali. On järkevää valita käyttötarkoitukseensa kevyin mahdollinen materiaali. Kevyt paperi kuluttaa vähemmän resursseja ja vähentää tuotteiden kuljetuksesta syntyviä päästöjä. Pidä mielessä, että kovempaan käyttöön tulevat tuotteet vaativat vahvemman materiaalin kestääkseen.
  • Mieti onko loppukäsittely tarpeen. Painot ostavat usein loppukäsittelyn, kuten lamioninnin, preeglauksen tai folioinnin alihankkijoilta, koska erilaiset loppukäsittelyt eivät ole painoille päivittäisiä. Painotuotteet joudutaan kuljettamaan painolta alihankkijalle loppukäsiteltäviksi ja takaisin painoon. Ekologisempaa on valita loppukäsittely, jonka paino voi tuottaa itse, tai jättää loppukäsittely kokonaan pois. Monille loppukäsittelyille on myös ekologisempia vaihtoehtoja, ja niistä kannattaakin kysyä painolta!

3. Valitse vastuullinen painotalo 

  • Kysy aina painolta ekologisista vaihtoehdoista! Vastaus kertoo paljon siitä, onko kyse edelläkävijästä vai perässähiihtäjästä. Samalla kannustat painoja laittamaan omat prosessinsa kuntoon.
  • Valitse ympäristösertifioitu paino. Painoilla voi olla esimerkiksi ISO 14001 -sertifiointi tai Joutsenmerkki. 
    • ISO 14001 standardin käyttö on osoitus yrityksen kokonaisvaltaisesta ympäristöasioiden hallinnasta. 
    • Joutsenmerkki on Pohjoismaiden virallinen ympäristömerkki ja sen vaatimukset painoille kattavat paperin, kemikaalit sekä koko painoprosessin sisältäen esimerkiksi painomusteet ja pesuaineet. 
  • Valitse paino, joka käyttää uusiutuvaa sähköä. Painot käyttävät paljon sähköä, joten uusiutuvan energian käytöllä on suuri vaikutus. Uudemmat painokoneet ovat myös hyvä keino vähentää energiankulutusta ja ympäristön kuormitusta. 
  • Mieti painon sijainti. Osa painotuotteen hiilijalanjäljestä tulee tuotteiden kuljetuksesta, joten kannattaa valita mahdollisimman lähellä oleva paino.
  • Tarjoaako paino hiilineutraalin painotuotteen? Tämä tarkoittaa sitä, että painotuotteen hiilijalanjälki kompensoidaan koko sen elinkaaren ajalta. Esimerkiksi PunaMusta tarjoaa hiilineutraalia painotuotetta, jossa kompensaatio tehdään Gold Standard -sertifioitujen ilmastoprojektien kautta. Myös Markprint tarjoaa hiilineutraalia painotuotetta.

4. Paperilaadulla on väliä.

  • Suosi Suomessa tuotettua paperia. Suomessa tuotettu paperi on lähtökohtaisesti järkevä valinta, koska paperia ei tarvitse kuljettaa kaukaa. 
  • Valitse sertifioitu paperi. FSC- ja PEFC-sertifikaatit kertovat paperissa käytetyn puun alkuperän vastuullisuudesta. Näistä FSC-sertifikaatilla on tarkemmat vastuullisuuskriteerit, ja osa FSC-sertifioidusta paperista on myös kierrätettyä. 
  • Valitse kierrätyspaperi. Myös kierrätetty paperi voi olla ekologinen vaihtoehto. Siinäkin kannattaa pitää mielessä, missä paperi on tuotettu ja mistä kuidut kierrätyspaperiin ovat tulleet.
  • Muista, että vaikka paperi tuntuu ekologiselta, ei se välttämättä ole sitä! Vaikka paperi olisi epätasaisen tuntuista ja väristä, ei se välttämättä ole ekologisempaa kuin sileä valkoinen paperi. Tarkista aina, miten paperi on tuotettu.
  • Suosi painolta valmiiksi löytyviä papereita. Kun painotalo on valittu, kannattaa suosia heiltä valmiiksi löytyviä papereita, jolloin paperia ei tarvitse tilata erikseen. 

Aika monta asiaa, vai mitä? Olemme tukenasi, kun tarvitset pähkäilyapua omien painotuotteidesi kehittämiseen. 

Inari Savola

Tuottaja: graafinen suunnittelu

+358 50 588 4175

|

inari@noonkollektiivi.fi 

PS. Haastattelimme blogia varten muutamia painoja. Markprint innostui vastaamaan vastuullisuuskyselyymme videolla!

Lue muita blogitekstejämme

Kenelle ja miksi infograafia teet?

Viesti vaikuttavasti infograafilla – 5 vinkkiä suunnitteluun

Marjukka Kähönen

Infograafi antaa lukijalle helposti ymmärrettävän yhteenvedon jostakin aiheesta. Joskus infograafi on jopa kustannustehokkain tapa vaikuttaa viestinnällä.
Pitää kysellä, kunnes ymmärtää.

Miksi käyttää ammattikirjoittajaa apuna viestin yleistajuistamisessa?

Anna Tommola

Kun asiat ovat monimutkaisia tai asiantuntija hukkaa työnsä kiinnostavimman kärjen, toimittaja kyselee ja paketoi aiheen selkeästi ja mielenkiintoisesti, toimittaja Anna Tommola kirjoittaa.
Teksti: kuvapankista kuvat löytyvät, kun niitä tarvitaan.

Oma kuvapankki on arvokas apu viestinnälle

Riitta Supperi

Kuvapankkien valtti on se, että niistä löytyy työkalut valtavan kuvamateriaalin hallintaan. Netin avoimien kuvapankkien tarjonta ei aina osu maaliin, joten oman kuvapankin rakentaminen kannattaa.
Close Bitnami banner
Bitnami