Näin puhut valokuvaajaa! Vinkit hyvien kuvien tilaamiseen

12.11.2019 | Paula Virta

Tilaatko työssäsi valokuvia ammattikuvaajalta? Lue Noonin Paula Virran ohjeet valokuvaajan kanssa työskentelyyn, niin saat tarvitsemasi kuvat – ja niistä parhaan hyödyn irti.

Valokuvauksen suunnittelu on kiehtovaa. Usein mielessä on vahva visio siitä, miltä lopputuloksen tulisi näyttää. Toivotun valon, tunnelman tai sommittelun kommunikointi kuvaajalle saattaa kuitenkin olla vaikeaa, ja joskus lopputulos jää kauas toivotusta. Miten siis “puhua valokuvaajaa” ja varmistaa, että oma viesti välittyy kuvaajalle?

Valokuvaajan tärkein työkalu ennen itse kuvausta on kuvausbriiffi, eli ohje kuvien ja kuvauksen suunnitteluun. Sen avulla valokuvaaja muodostaa käsityksensä siitä, mitä kuvien tulee viestiä ja miten kuvaus kannattaa toteuttaa. Erityisesti suuria kokonaisuuksia tehdessä on tärkeää miettiä läpi tarkasti kuviin liittyvät ajatukset, toiveet ja käytännön tarpeet.

Valokuvaajana muistutan itseäni tasaisin väliajoin siitä, että avaisin omaa ajatusprosessiani asiakkaalle ja että tarkastelisin kriittisesti niitä asioita, joita pidän itsestäänselvyytenä. Siispä kokosin vinkit kuvien tilaajille ajatuksella nämä asiat valokuvaaja haluaa kuulla.

Kun tilaat kuvia, kerro kuvaajalle ennakkoon ainakin nämä asiat:

Mitä kuvilla halutaan viestiä? Miksi ja mihin käyttötarkoitukseen kuvat otetaan? Onko teillä jo kirkas ajatus kuvien tyylistä tai tunnelmasta, vai toivotteko myös tähän pohdinta-apua? Kerro myös, millaisia asioita kuviin ei haluta. Mitkä ovat aihepiirin kuvalliset kliseet? Näytä referenssikuvia erityisesti silloin, jos kuvaideat ovat hankalasti sanallistettavia

Mitä kuvataan ja missä? Olen kuvaajana mielelläni mukana jo suunnitteluvaiheessa pohtimassa käytännön kuvausjärjestelyjä. Jos toiveissa on vaikkapa kuvapankki, jonne tarvitaan mahdollisimman monikäyttöisiä kuvia, iso ratkaistava asia on, kuinka paljon kuvaustilanteita rakennetaan ja lavastetaan. Mennäänkö kuvaamaan aitoa tilannetta vai luodaanko kuvaustilanne itse? Hyvällä etukäteissuunnittelulla vältetään tilanteet, joissa vasta kuvauspaikalla huomataan, että vilkkaana pidetylle kokoontumispaikalle ei saapunutkaan ketään, viihtyisä seminaaritila on valoton ja ankea tai kukaan paikallaolijoista ei haluakaan kasvojaan kuviin. 

Missä kuvia käytetään? Somessa, lehdessä, nettisivulla vai ratikan kyljessä? Kuvien käyttö määrittää sommittelua ja sitä, kuvataanko pysty- vai vaakakuvia. Jos kuva syötetään nettisivulle, jossa se rajautuu automaattisesti, kerro kuvaajalle! Yleensä on fiksua pyytää kuvat kahdessa eri koossa: painolaatuiset isot kuvat sekä nettikelposet pienemmät kuvat.

Esityslaajuus. Kerro myös siitä, missä kaikkialla kuvat tulevat näkymään. Maanlaajuisessa markkinoinnissa vai ainoastaan omassa uutiskirjeessä? Kuvaajalle tämä on tärkeä tieto hinnoitteluun. Kuvissa esiintyvien ihmisten kanssa on myös tärkeää sopia kuvausluvista ja kirjata lupaan kuvien esityslaajuus.

Kuinka monta kuvaa tarvitaan? Kuvauksen hinta muodostuu yleensä kuvaustuntien ja valmiiden kuvien määrän perusteella, koska kuvankäsittely vie aikaa.

Haluatko itse valita käyttöönne tulevat kuvat? Kuvaaja lähettää mielellään esikatseluun matalaresoluutiokuvat, joiden perusteella voit valita lopulliset kuvat. Muistathan, että nämä kuvat eivät ole automaattisesti tilaajan omaisuutta, vaan vasta valmiit, käsitellyt kuvat.

Toisin sanoen: mitä, missä, milloin ja miten. Kautta aikain hienoimmat väärinkäsitykseni ovat syntyneet, kun olen olettanut asiakkaan toiveet, mutta jättänyt kysymättä suoraan, mitä he asiasta ajattelevat. Hyvä briiffi ja ennakkosuunnittelu selkeyttää ajatuksia, kiteyttää viestintää ja takaa timanttisen lopputuloksen.

Paula Virta
valokuvaaja ja kuvatuottaja, Noon Kollektiivi
paula@noonkollektiivi.fi
Twitter @paula_virta


Tutustu kuvaajiimme ja ota yhteyttä. Ratkotaan yhteisösi kuvatarpeet yhdessä!


Tilaa Noon Kollektiivin uutiskirje, niin saat uusimmat blogit, viestintätärpit ja ajankohtaiset koulutustiedot suoraan sähköpostiisi. Emme spämmää! Uutiskirje julkaistaan kerran kuukaudessa.

Close Bitnami banner
Bitnami