Noora Jokinen.
Noora Jokinen
toimitusjohtaja

Johtaja muutoksen keskellä – miten viestit?

Emännöin taannoin Noon Kollektiivin webinaaria muutosviestinnästä. Saimme osallistujilta runsaasti ennakkokysymyksiä. Yksi aihepiiri pomppasi esiin kymmenien kysymysten joukosta ja sai minut hiukan myös huolestumaan.

Moni kysyjä nimittäin pohti, kuinka saada oma johto hereille muutosiviestinnän suhteen. Esimerkiksi näitä osallistujat pohtivat:

  • Miten vakuuttaa johto muutosviestinnän merkityksestä ja toimimaan itse esimerkkinä?
  • Miten saada johto ymmärtämään muutosviestinnän tärkeys?
  • Miten tukea johtoa muutosviestinnässä ja saada organisaatioon yleisempää ymmärrystä sen tärkeydestä?

Itsekin johtamistyötä tekevänä tätä oli pakko pureskella vähän lisää. Miksi työyhteisöjen jäsenistä tuntuu, että johto ei ymmärrä muutosviestinnän merkitystä?

Onko kyse riittämättömästä viestinnästä, tietoisesti valitusta niukasta linjasta viestinnässä vai kenties johtamistyylistä? 

Johtamisen haasteet muutostilanteessa

Ajattelen itse, että johtamistyötä tekevistä ihmisistä valtaosa varmasti ymmärtää viestinnän merkityksen johtamisen työkaluna. Myös muutoksissa. 

Muutostilanteet voivat kuitenkin olla henkisesti niin kuormittavia, että se estää viestin välittymisen selkeästi. Viestintä jää puutteelliseksi, epäselväksi tai etäiseksi, jolloin organisaation jäsenet saattavat tuntea jäävänsä vaille tukea. 

Epätietoisuus lisääntyy ja psykologinen turvallisuus heikkenee, mikä haittaa koko yhteisön toimintakykyä.

Kokosin siksi kolme pointtia pohdittavaksi, jos toimit johtamis- tai esihenkilöroolissa muutostilanteessa. 

Kolme vinkkiä muutosviestintään johtajille:

1. Tunnista ja käsittele omat tunteesi

Muutostilanteet herättävät monenlaisia tunteita – niin henkilöstössä kuin johtajassakin. Erityisesti vaikeat tunteet, kuten huoli, epävarmuus tai ristiriitojen käsittely voivat jäädyttää johtajan viestintää. On tärkeää olla tietoinen omista tunteistaan ja niiden vaikutuksista viestintään. Tunnista, mikä aiheuttaa epäröintiä tai etäisyyttä, ja käsittele näitä tunteita esimerkiksi luottokumppaneiden kanssa keskustellen.

2. Rakenna ennakoitavuutta ja turvallisuutta yhteisössä

Epävarmuus on yksi suurimmista haasteista muutostilanteissa. Johtajan tehtävä on luoda turvaa ja ennakoitavuutta, vaikka kaikkea tietoa ei olisi vielä saatavilla. Avoin viestintä, kuten tiedon jakaminen aikatauluista ja tulevista vaiheista, vähentää epävarmuutta ja vahvistaa yhteisön luottamusta johtoon. Pienikin tieto siitä, milloin seuraavat askeleet selkeytyvät, voi tuoda paljon varmuutta.

3. Suunnittele muutosviestintä etukäteen

Muutostilanteen viestintä kannattaa aina suunnitella huolella. Vaikka kaikki yksityiskohdat eivät olisikaan heti selvillä, viestintäprosessi voidaan rakentaa sen ympärille, mitä tiedetään. Määrittele viestinnän tavoitteet ja tunnista, ketkä tarvitsevat eniten tukea ja tietoa muutoksen keskellä. Ota huomioon viestinnän eri vaiheet ja valmistaudu reagoimaan myös odottamattomiin tilanteisiin.


Kuinka me voimme auttaa?

Me viestintäammattilaiset ymmärrämme, kuinka tärkeää hyvin suunniteltu ja toteutettu viestintä on muutostilanteissa. Tarjoamme tukea sekä johtajille että organisaatioille muutosviestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa.

Kysy lisää näistä:

  • Muutosviestinnän suunnittelu
  • Johtajien sparraus ja valmennus
  • Työpajat ja koulutukset koko organisaatiolle

Ota yhteyttä, niin autamme sinua johtamaan muutoksen viestintää.

info@noonkollektiivi.fi 

Lue muita blogitekstejämme

Vaikuta, kun ehdokkaat vasta muotoilevat viestejään!

Mitä, taas vaalit?! Valmistaudu vaikuttamaan jo nyt

Noora Jokinen

Kunta- ja aluevaalit järjestetään huhtikuussa 2025. Jos suunnittelet vaaleihin liittyvää vaikuttamistyötä tai viestintää, älä jätä sitä viime tinkaan. 
Kenelle ja miksi infograafia teet?

Viesti vaikuttavasti infograafilla – 5 vinkkiä suunnitteluun

Marjukka Kähönen

Infograafi antaa lukijalle helposti ymmärrettävän yhteenvedon jostakin aiheesta. Joskus infograafi on jopa kustannustehokkain tapa vaikuttaa viestinnällä.
Pitää kysellä, kunnes ymmärtää.

Miksi käyttää ammattikirjoittajaa apuna viestin yleistajuistamisessa?

Anna Tommola

Kun asiat ovat monimutkaisia tai asiantuntija hukkaa työnsä kiinnostavimman kärjen, toimittaja kyselee ja paketoi aiheen selkeästi ja mielenkiintoisesti, toimittaja Anna Tommola kirjoittaa.