Askel parempaan someen vaatii ajattelutavan muutosta.
Marjukka Kähönen.
Marjukka kähönen
Viestinnän asiantuntija, kouluttaja, osakas

Laita jotain sinne someen

Oletko koskaan pinnistellyt synnyttääksesi jotain sinne someen? Oletko kamppaillut julkaisua kasaan vasemmalla kädellä samalla, kun oikealla sammutat tulipaloa, selvität viestitulvaa tai tervehdit vapaaehtoista?

Monessa yhteisössä on kiire tehdä konkreettisia asioita, eikä ihme, että someen päätyy aika tavalla sitä jotain. Määrällisen postaamisen pakko ajaa julkaisemaan puolivalmista sisältöä ilman tavoitetta.

Somekalenterin ja muiden apuvälineiden käyttöönotto ratkoo perusongelmia, mutta askel parempaan someen vaatii useimmiten ajattelutavan muutosta.

Kohti tavoitteellista someviestintää

Jos hoidat someviestintää tällä hetkellä kädestä suuhun, merkkaa kalenteriin se päivä, jolloin teet radikaalin muutoksen. Ota silloin tauko somesta (kukaan ei kuole!) ja siirrä katseesi tuon päivän kalenteriruudusta vähintään viikon päähän, eli työnnä someviestinnän fokus vaaksan verran tulevaisuuteen.

Fiksu viestijä ei suunnittele enää silloin, kun kuva otetaan ja teksti kirjoitetaan. Seminaaripäivänä tämä oman elämänsä toimitusjohtaja lisää vain nappaamansa kuvat luonnoksina odottaviin somepostauksiin.

No, aika harva sentään tähän kykenee, mutta saat varmaan kiinni ideasta.

Hyödynnä tilaisuus – mieti postauksellesi tavoite

Jos lähtee liikkeelle julkaisun tavoitteesta, muu tuntuu usein jäsentyvän itsestään. Miksi pitäisi edes viestiä ilman järkevää syytä?

Aina tavoite ei löydy käsillä olevasta mikrotilanteesta, vaan pitää tarkastella laajempaa kehystä. Joka yhteisöllä on pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteita, joita yksittäiset somejulkaisut voivat tukea, onpa tavoite sitten vahvistaa asiantuntijabrändiä, tuoda esiin työn vaikuttavuutta tai kasvattaa toimintaa.

Otetaan esimerkki.

Case 1: ”Kokkikerhosta jotain Facebookiin”

Kokkikerholla on kevätpäättäjäiset tiistaina klo 18–21. Kerhossa on käynyt kaudella vain kahdeksan henkeä, mutta kulujen kattamiseksi ryhmään pitäisi saada vähintään 12–15 henkeä. Peruutusten takia syksyn ryhmään tavoitellaan 20 ilmoittautujaa.

Näkyvyyttä kerholle tarvitaan, joten viestintätyyppi lähettää kerhon ohjaajalle päättäjäispäivänä viestin: ”Hei, kokkikerhosta olisi tärkeää saada jotain meidän Facebookiin ja kertoa samalla ensi syksyn ryhmästä.”

Ohjaaja ottaa muutaman kuvan kokeista ja kokkailusta, kokoaa kuvista kollaasin ja postaa sen Facebookiin klo 20.25 saatteella: “Kiitos kokkikerholle tästä keväästä! Saatiin nauttia taas mahtavia herkkuja. Ensi syksynä jatketaan!”

Tulos: Postaus saa 3 sydäntä ja 12 peukkua sekä yhden jaon. Innokkain kokkikerholainen, leskeksi jäänyt Heikki jakaa postauksen ja kertoo omalla seinällään, kuinka on oppinut tekemään kerhossa jopa hyvää kasvismakaronilaatikkoa.

Käyhän se näinkin. Mutta entä jos viesti olisi tullut ohjaajalle aiemmin – ohjeen kera?

Case 2: ”Kokkikerhosta markkinointiviesti Facebookiin”

Viestintätyyppi miettii jo keväällä, miten kokkikerho saadaan syksyllä täyteen, joten hän laittaa viestiä ohjaajalle hyvissä ajoin ennen kauden loppua.

”Hei, meidän pitää jo kesällä markkinoida syksyn kokkikerhoa. Antaisikohan joku innokas kerholainen lyhyen kommentin siitä, mitä on oppinut kerhossa. Kuvan+kommentin tai pienen videon voisi ottaa viimeisellä kerralla, jotta saadaan taustalle päättäjäiskerran hieno kattaus. Sovitaan postaukselle hyvä ajankohta, kun syksyn kurssien ilmoittautumislinkki on tehty. Pyydän myös sidosryhmiä avuksi viemään viestiä.”

Ohjaaja kysyy haastateltavaksi innokasta Heikkiä. Päättäjäisiltana kuvataan lyhyt video, jossa Heikki esiliina edessään kertoo, miten vaimon eläessä ei osannut edes perunoita keittää. Video tekstitetään ja postataan ilmoittautumislinkin kanssa Facebookiin kesäisenä arkiaamuna.

Tulos: Postaus poikii 7 ilmoittautumista, koska se leviää mm. sidosryhmien jakojen avulla. (Peukkujen ja sydänten määrällä ei ole väliä.)

Some vaatii resursseja

Kun Noon järjesti koulutuskyselyn yhteiskunnallisen viestinnän tekijöille, 2/3 vastasi, että tehokas someviestintä pienillä resursseilla kiinnostaa. Koska some on yhteistyötä, on luontevaa, että sitä myös treenataan yhdessä.

Syksyllä 2019 tarjolla on ryhmämuotoista tukea pienten resurssien someviestintään, kun Noon starttaa kaksi someviestinnän sparrausryhmää. Toinen ryhmistä on someviestinnän vastuuhenkilöille, toinen järjestötyöntekijöille, jotka somettavat osana omaa työtään.

Lue muita blogitekstejämme

Kenelle ja miksi infograafia teet?

Viesti vaikuttavasti infograafilla – 5 vinkkiä suunnitteluun

Marjukka Kähönen

Infograafi antaa lukijalle helposti ymmärrettävän yhteenvedon jostakin aiheesta. Joskus infograafi on jopa kustannustehokkain tapa vaikuttaa viestinnällä.
Pitää kysellä, kunnes ymmärtää.

Miksi käyttää ammattikirjoittajaa apuna viestin yleistajuistamisessa?

Anna Tommola

Kun asiat ovat monimutkaisia tai asiantuntija hukkaa työnsä kiinnostavimman kärjen, toimittaja kyselee ja paketoi aiheen selkeästi ja mielenkiintoisesti, toimittaja Anna Tommola kirjoittaa.
Teksti: kuvapankista kuvat löytyvät, kun niitä tarvitaan.

Oma kuvapankki on arvokas apu viestinnälle

Riitta Supperi

Kuvapankkien valtti on se, että niistä löytyy työkalut valtavan kuvamateriaalin hallintaan. Netin avoimien kuvapankkien tarjonta ei aina osu maaliin, joten oman kuvapankin rakentaminen kannattaa.
Close Bitnami banner
Bitnami