Kuvapankkien valtti on se, että niistä löytyy työkalut valtavan kuvamateriaalin hallintaan. Netin avoimien kuvapankkien tarjonta ei aina osu maaliin, joten oman kuvapankin rakentaminen kannattaa.
Avoin kuvapankki on monelle markkinoinnin ja viestinnän tekijälle tuttu: verkkopalvelu, joka tarjoaa kuvia, grafiikkaa ja kuvituksia. Siinä missä kalliimmat kuvapankit tarjoavat hyvin valikoitua tietyn alan kuvamateriaalia (esim. Science Photo Libraryn tieteelliset kuvat) tai korkealaatuista, yksinoikeudella rajattavaa materiaalia (esim. Getty Images), voi ihan käyttökelpoista kuvituskuvaa löytää myös ilmaiseksi. Se on ainakin selvä, että kuvat ei netistä lopu!
Hyvällä ja osuvalla hakusanalla saattaa löytää useita sopivia kuvia oman organisaation käyttöön. Kuvia saa jopa maksutta käyttöönsä, jos noudattaa kuvapankin käyttöehtoa.
Kaupallisten kuvapankkien kurjat puolet
Kansainvälisten kuvapankkien huonoin puoli on, että ne harvoin sisältävät suomalaista tai edes pohjoismaista kuvaa. Esimerkiksi suurten yhdysvaltalaisten kuvapankkien kuvat usein näyttävätkin yhdysvaltalaisilta. Vaikka löytäisit kuvista yleisöänne kuvastavia henkilöitä, vie kuvan miljöö ajatukset ulkomaille. Kuvapankkikuvista voi olla turha etsiä myös laadukasta vähemmistökuvastoa.
Kuvapankkikuvan tavoite on olla monikäyttöinen ja siksi se on myös aika geneerinen. Kuvien taustat ovat usein epämääräisiä, jotta ne käyvät moneen eri yhteyteen. Samalla ne ovat helposti melko mitäänsanomattomia. Toinen ääripää ovat filtterimäiseksi muokatut auringonlaskukuvat, joiden kohdalla ei voi välttyä siirappiselta vaikutelmalta.
Kannattaa myös muistaa, että ilmainen ja tekijänoikeusvapaa kuvapankkikuva on kaikkien muidenkin toimijoiden vapaassa käytössä. Valitsemanne kuvat saattavatkin tulla vastaan toisen, esimerkiksi vastakkaisia asioita ajavan toimijan viestinnässä.
Oma kuvapankki vahvistaa brändiä
Monet pienetkin toimijat ovat huomanneet oman kuvapankin hyödyt ja alkaneet järjestelmällisesti kerryttämään kuvia pankkiin. Omassa kuvapankissa on lyömättömiä etuja: kuvat ovat oikeista paikoista, niissä tapahtuu oikeita asioita ja kuvissa esiintyy aitoja ihmisiä.
Omalla kuvatuotannolla varmistetaan, että kuvissa näkyy organisaation oma tyyli, kuvat kertovat osuvasti organisaation toiminnasta ja ne ovat aiheiltaan monipuolisia. Kun kuvaukset tuotetaan ammattimaisesti ja huolehditaan tarvittavista kuvausluvista ja -sopimuksista, ovat kuvat käytettävissä pitkään. Kuvakonsepti ohjaa yhtenäisen ilmeen luomista omaan kuvapankkiin.
Oma kuvapankki toimiikin viestinnän ja markkinoinnin tukena ja nopeuttaa työtä, kun yhdestä paikasta löytyy laaja valikoima sopivia kuvia käytettäväksi. Koko organisaation käytössä oleva kuvapankki varmistaa, että kuvat löytyvät, kun niitä tarvitaan. Kuvapankin voi myös avata asiakkaille, jolloin se toimii toiminnan markkinointikanavana ja on osa hyvää asiakaspalvelua esimerkiksi medialle.
Säännöllinen päivitys luo monipuolisen kuvapankin
Organisaatio elää jatkuvasti, siksi myös kuvapankin tulisi olla monipuolinen ja kattava. Monipuolista kuvapankkia ei saa kasaan yhdellä tai kahdellakaan kuvauskerralla. Siksi kuvapankkia kannattaakin täydentää säännöllisesti. Kun kuvauksia järjestää esimerkiksi neljä kertaa vuodessa, kertyy kuvapankkiin monipuolisesti myös vuodenaikojen vaihtelua, kuva-aiheiden lisäksi.
Monipuolinen kuvapankki palvelee kaikkia kuvatarpeita, tarvittiinpa kuvia sitten somekampanjaan, painettuun esitteeseen tai tuote-esittelyyn. Laaja kuvapankki ottaa myös huomioon kohderyhmän moninaisuuden ja puhuttelee sitä.
Tärkeää on huomata, että myös kuvat vanhenevat. Säännöllinen päivittäminen pitää kuvapankin tuoreena ja kuvat ajankohtaisina.
Kuvapankiksi ei riitä se, että kuvataan kasa kuvia ja arkistoidaan ne viestintävastaavan kovalevylle. Omassakin kuvapankissa on varmistettava, että kuvien käyttöehdot ovat selkeät ja löytyvät heti. On myös tärkeää, että kuvat on asiasanoitettu hyvin ja nimetty loogisesti. Ammattilaisesti tuotetussa kuvapankkikuvauksessa nämä asiat on aina huomioitu.
Kaiken kaikkiaan oma, huolella rakennettu kuvapankki on korvaamaton apu brändityössä ja hyvä arkiviestinnän työkalu.
Viisi vinkkiä kuvapankin kartuttamiseen
- Kurkkaa brändikirjaan. Onko sen kuvakonsepti ajantasainen? Vai puuttuuko konsepti vielä kokonaan? Jos puuttuu, aloita konseptin määrittelyllä.
- Kartoita kuvatarpeet. Mitä kuvia löytyy ja mitä tarvitaan? Jos puutteita on paljon, priorisoi.
- Suunnittele kuvatuotanto – kuka, mitä, missä, milloin ja miten. Voit myös tilata kuvatuotannon palveluntarjoajalta!
- Muista kuvatiedot. Asiasanoita kuvat hyvin ja huolehdi, että kuvien julkaisuluvat pysyvät kuvien mukana.
- Arkistoi niin, että kuvat ovat löydettävissä myös myöhemmin.