Varmuuskopiointi kannattaa.
Riina Nygrén
Viestinnän suunnittelija

Tee tietoturvasta rutiini – pahimmassa tapauksessa se palkitsee

Mieti hetki, montaako eri salasanaa tarvitset arjessasi. Ovatko ne tallessa muistissasi, pilvipalvelussa vai lapulla näppäimistön alla?

Me Noon Kollektiivissa pidämme aktiivisesti huolta siitä, että yhteisömme arjen työkalut ja välineet ovat turvallisia käyttää ja että yhteisömme tietoturvaosaaminen on kunnossa. Työkaluista vastaavan Infra-tiimin tehtävänä on varmistaa, että tekijöidemme tai asiakkaidemme tiedot eivät joudu vääriin käsiin. 

Tietoturva-asioiden päivittäminen on ollut viime aikoina erityisen tärkeä osa Infra-tiimin työtä esimerkiksi informaatiosodankäynnin lisääntymisen vuoksi. Haluamme tehdä tätä työtä näkyväksi myös ulospäin ja muistuttaa, että tietoturva on meidän kaikkien yhteinen asia.

Tietoturvan perusasioilla pääsee jo pitkälle. Hyvällä salasanasuojauksella saat turvattua tärkeimmät tietosi sekä töissä että vapaalla.

Hyvä salasana on helppo muistaa, mutta vaikea arvata

Salasana toimii porttina tietoihisi, joten sen laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Teknologian kehittyessä salasanoja arvaavat ohjelmat ja tietoja urkkivat verkkohuijarit tulevat yhä nokkelammiksi.

Keksi oma lähestymistapa salasanan muodostamiseen: hyödynnä esimerkiksi lempiartistisi sanoituksia tai perheesi sisäisiä vitsejä. Pitkä salasana suojaa paremmin kuin lyhyt, mutta ei kannata mennä äärimmäisyyksiin. Muista myös isot kirjaimet, numerot ja erikoismerkit! 

Hyvä salasana on sellainen, jonka muistat kirjoittamatta sitä ylös, mutta jota ei voi arvata esimerkiksi nimesi, ikäsi tai julkisten tietojesi perusteella. Muista, että salasanan on oltava ainutlaatuinen. Älä koskaan käytä samaa salasanaa kahdessa palvelussa – sama koskee myös tunnuslukuja ja vahvistuskoodeja. Unohda 1234 ja 0000. 

Päivitä vanhat ja vaarantuneet salasanat

Salasanojen säännöllinen vaihtaminen on yksi tapa turvata käyttämäsi tilit. Ota tavaksi vaihtaa salasanat esimerkiksi aina loman jälkeen tai tiettyyn vuodenaikaan. Voit myös ottaa käyttöön salasanapalvelun, joka kokoaa käyttämäsi salasanat talteen yhteen paikkaan ja muistuttaa niiden päivittämisestä. 

Jos laite, sivusto tai palvelu ilmoittaa salasanasi vaarantuneen, kannattaa se vaihtaa välittömästi. Älä kuitenkaan lankea verkkohuijauksiin – vaihda salasana vain alkuperäisellä sivustolla annettujen ohjeiden mukaan.

Moni palvelu tarjoaa 2-vaiheista todentamista salasanaturvallisuuden tueksi. Vaikka todennuksen käyttäminen voi tuntua alkuun vaivalloiselta, on pari ylimääräistä klikkausta pieni teko tietojen menettämisen riskiin verrattuna. Useampi todentamisvaihtoehto turvaa pääsyn tilillesi myös siinä tapauksessa, että yksi laitteistasi hajoaa tai katoaa.

Noonissa vaadimme kaikilta käyttäjiltä 2-vaiheista todennusta yhteisön tai asiakkaan tietoihin käsiksi pääsemiseksi. Muistutamme myös säännöllisesti salasanojen vaihtamisesta sekä omiin että asiakkaidemme kanaviin ja jaamme tiimillemme tietoturvavinkkejä.

Älä päästä puhelinta tai tablettia vääriin käsiin

Verkkopankki, terveystiedot, lapsen Wilma, oma sähköposti, yrityksen sosiaalisen median tilit… Mieti, mihin kaikkeen sivullinen voi päästä käsiksi mobiililaitteesi kautta. Vahinko ei tule kello kaulassa, joten älä jätä laitteitasi vahtimatta yhteisötyötilassa tai kahvilassa. Selvitä etukäteen, miten voit tyhjentää tietosi, jos laite varastetaan.

Käytä ainutlaatuista näytönlukituskuviota tai pin-koodia kaikkien laitteidesi turvaamiseen äläkä jaa niitä kenellekään. Myös biometrinen tunnistus eli sormenjälki- tai kasvojentunnistus on hyvä keino suojata mobiililaitteet.  Jos perheen yhteisiä laitteita käyttää useampi henkilö, luo erillisiä käyttäjätilejä käyttötarkoituksen mukaan.

Kirjaudu aina ulos, kun lopetat työskentelyn, myös kotona. Lapsia ei kannata jättää valvomatta työ- tai pankkitietoja sisältävän laitteen kanssa –  innokas klikkailija voi napsauttaa päälle vahingossa julkisen jaon tai tiedostojen tuhoamisen. Varmuuskopiointi kannattaa!

Muista ennen kaikkea, että emme ole koneita. Väsymys, helppouden halu tai inhimillinen virhe voi saada aikaan tietoturvamokan, pienen tai suuren. Tekemällä turvallisesta tietojenkäsittelystä rutiinin voi säästyä pitkältä itkulta.


Lue lisää hyvästä salasanasta: Kyberturvallisuuskeskus

Lue muita blogitekstejämme

Kenelle ja miksi infograafia teet?

Viesti vaikuttavasti infograafilla – 5 vinkkiä suunnitteluun

Marjukka Kähönen

Infograafi antaa lukijalle helposti ymmärrettävän yhteenvedon jostakin aiheesta. Joskus infograafi on jopa kustannustehokkain tapa vaikuttaa viestinnällä.
Pitää kysellä, kunnes ymmärtää.

Miksi käyttää ammattikirjoittajaa apuna viestin yleistajuistamisessa?

Anna Tommola

Kun asiat ovat monimutkaisia tai asiantuntija hukkaa työnsä kiinnostavimman kärjen, toimittaja kyselee ja paketoi aiheen selkeästi ja mielenkiintoisesti, toimittaja Anna Tommola kirjoittaa.
Teksti: kuvapankista kuvat löytyvät, kun niitä tarvitaan.

Oma kuvapankki on arvokas apu viestinnälle

Riitta Supperi

Kuvapankkien valtti on se, että niistä löytyy työkalut valtavan kuvamateriaalin hallintaan. Netin avoimien kuvapankkien tarjonta ei aina osu maaliin, joten oman kuvapankin rakentaminen kannattaa.
Close Bitnami banner
Bitnami