Useita organisaatioita

Selkeän viestinnän ja kirjoittamisen koulutus

Monet asiakkaamme ovat kaivanneet tukea yhteisönsä kirjoittajille: miten tukea asiantuntijoita viestimään asiakaslähtöisemmin? Miten muotoilla tekstejä niin, että ne herättävät luottamusta ja tuottavat toivottavia vaikutuksia? Millaisten työkalujen avulla omia tekstejä voi selkeyttää?

Räätälöimme selkeän viestinnän koulutukset kunkin asiakkaan tarpeiden ja tavoitteiden pohjalta.

Marjukka kartoitti tarpeemme erinomaisesti ja koulutus vastasi niihin. Emme keskittyneet pilkkusääntöihin, vaan siihen, mitä tarvitsemme omassa työssämme.  Koulutustapa oli oivalluttava. Voin lämpimästi suositella Marjukkaa avuksi viestinnän pulmiin. Hän on innostava kouluttaja ja kohtaa asiakkaat poikkeuksellisen lämpimästi.

– Palaute Sustera Oy:n koulutuksesta

Muutaman tunnin koulutuskokonaisuudet ovat koostuneet 3–4 avainosiosta:

  • Johdanto selkeään viestintään: Mikä tekee tekstistä saavutettavan ja ymmärrettävän? 
  • Eväitä selkeään tekstiin: Käytännön vinkit tekstin rakenteeseen ja raskaiden rakenteiden purkamiseen.
  • Käytännön työskentelyä: Tekstiharjoitus, jonka avulla osallistujat harjoittelevat tunnistamaan ja korjaamaan selkeytettäviä kohtia todellisista teksteistä yksin tai yhdessä.
  • Tekstin tarkistuslista: Vinkit tekstin editointiin ennen julkaisua.

Koulutuksia ja työpajoja on järjestetty sekä lähi- että etäkoulutuksena.

Kouluttajalla on kiva ja selkeä tapa esittää asiat ja hyvät havainnolliset esimerkit. Tehtäviä oli sopivasti. Hyvä koulutus, joka auttaa arjen työssä jo sähköpostia lähettäessä.

– Palaute Espoon kaupungin koulutuksesta

Koulutus oli hyvin tiivistetty ja käytännönläheinen. Esimerkit olivat oivaltavia ja avasivat hyvin, miten selkeää kieltä kannattaa lähestyä juuri meidän organisaatiomme lähtökohdista.

– Palaute Lohjan kaupungin koulutuksesta

Asiakkaitamme ovat olleet mm.

  • Lohjan kaupunki: selkeän kielen koulutus kuntaviestinnän ymmärrettävyyden ja saavutettavuuden parantamiseksi
  • Espoon kaupungin varhaiskasvatus: selkeät ja ymmärrettävät tekstit asiakas- ja viranomaisviestinnässä 
  • Takuusäätiön henkilökunta: puhuttelevat asiakastekstit -kirjoituskoulutus asiakasviestinnän tekstien selkeyttämiseksi
  • Sustera Oy:n asiantuntijat: Kohti selkeitä tekstejä -koulutus

Noon-tiimi: viestinnän asiantuntija Marjukka Kähönen