Toivolla ja tulevaisuuden uskolla on erityinen merkitys ajassa, jossa epävarmuus on osa arkea. Asiantuntijajengimme kertoo, mitkä asiakkaidemme työn teemat puhuttelivat ja innostivat heitä erityisesti vuonna 2025.
Asiakkaidemme tekemä työ yhteiskunnallisesti tärkeiden aiheiden parissa inspiroi ja innosti meitä noonilaisia taas tänäkin vuonna. Pääsimme mukaan varmistamaan työn näkyvyyttä ja vaikuttavuutta muun muassa kestävän kiertotalouden, tasa-arvon, yhdenvertaisuuden, lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin, reilun työelämän ja elinvoimaisen luonnon parissa.
Kiitos arvokkaasta työstänne – meille merkitsee paljon, että saamme olla mukana. Työnne kannattelee toivoa ja luo luottamusta tulevaan myös haastavina aikoina.
Mikä noonilaisia puhutteli vuonna 2025?
Noonin tekijäjoukko pysähtyi loppuvuoden kiireiden keskellä jakamaan ajatuksiaan siitä, mitkä asiakkaidemme työn teemat puhuttelivat ja innostivat heitä erityisesti kuluneena vuonna.
Toimarin ensimmäinen vuosi: Noonin poppoo ja asiakkaat inspiroi!
Saanko vastata, että Noonin upeat asiakkaat ja timanttinen tekijäjengimme kaikkinensa? Uutena toimarina on ollut inspiroivaa päästä tutustumaan isoon joukkoon yhteiskunnallista työtä tekeviä asiakkaitamme. Se, miten konkreettisesti heidän arjessaan edistetään monenlaista hyvää, puhuttelee ja innostaa! Asiantuntijajoukkomme on tehnyt vuoden aikana töitä muun muassa kiertotaloutta todeksi tekevien tuottajayhteisöjen, yhteiskuntarauhaa rakentavien hankkeiden sekä lasten, nuorten ja ikäihmisten hyvinvoinnista huolehtivien toimijoiden kanssa. Vain muutamia mainitakseni.
Viestinnän asiantuntijan roolissa työpöydälläni ovat innostaneet muun muassa Helsinki Commissionin (HELCOM) työ Itämeren suojelun edistämiseksi, vähähiilisen rakennetun ympäristön uudet ratkaisut KIRAilmasto-ohjelmassa sekä Vanhustyön keskusliiton hankkeet arvokkaan vanhuuden puolestapuhujina.
– Johanna Lassy-Mäntyvaara, toimitusjohtaja, viestinnän asiantuntija
Luonnonläheisen yhteisön tukeminen
Kaikki työt Noonissa ovat merkityksellisiä – niin myös tänä vuonna! Mutta koska on valittava yksi teema, valitsen tällä kertaa Terveysmetsän. Se on menetelmä, jonka tavoitteena on herätellä ihmisiä pysähtymään luonnon yksityiskohtien äärelle ja oppimaan lisää luonnon hyvinvointivaikutuksista. On ollut innostavaa sivusta tukea ja seurata, miten asiakas on ottanut haltuun mm. video- ja kuvaviestintää ja onnistunut lyhyessä ajassa kasvattamaan kokonaisen yhteisön Instagramiin.
– Marjukka Kähönen, viestinnän asiantuntija, osakas
Luottamuksellisissa kuvaushetkissä työ näkyväksi tekeminen
Merkityksellisen työn näkyväksi tekeminen valokuvien kautta on työni suola! Nautin kuvaamisesta erityisesti silloin, kun pääsen luomaan luottamuksellisen kuvaushetken ja rohkaisemaan ihmisen kameran eteen omana itsenään. Tämä on toteutunut mm. Helsingin Diakonissalaitoksella ja Rinnekodeilla, joiden henkilöstöä olen päässyt kohtaamaan ja kuvaamaan. Erityisen paljon itseäni inspiroi jokaisen ihmisen kohtaaminen erityisenä yksilönä sekä se, kun ihmisessä näkee muutoksen jännityksestä helpotukseen. Kuulen usein kuvauksen lopuksi, että tämähän oli tosi kivaa. Valokuvaajan työ on parasta silloin, kun se palkitsee sekä kameran takana että edessä.
– Susanna Kekkonen, valokuvaaja, osakas
Monimutkaisesta aiheista merkityksellistä
Olen aina ihan intona, kun saan tehdä jotain tosi monimutkaista – ja samalla tärkeää. Tänä vuonna työpöydällä on ollut parikin eri aiheisiin liittyvää verkosto/sidosryhmävisualisointia yhdessä graafikkomme Inari Savolan kanssa. Lastensuojelun keskusliiton kanssa loimme visualisoinnit siitä, miten lapsi- ja perhejärjestöjen työ kiinnittyy hyvinvointialueiden perhekeskuksiin. Tämä on tosi merkityksellistä. Hyvinvointialueiden rahat ovat nyt niin tiukassa, että on erityisen tärkeää, että siellä osataan hyödyntää myös järjestöjen palvelutarjonta kunnolla lasten, nuorten ja vanhempien tueksi. Toivon, että olemme osaltamme onnistuneet auttamaan tässä!
– Noora Jokinen, viestinnän asiantuntija, osakas
Kiertotalouden edistäminen viestintävuoden kärkenä
Olen saanut tehdä tänäkin vuonna kiertotalousviestintää mm. Akkukierrätykselle ja SER-kierrätykselle. Tämä on ollut erityisen kiinnostavaa, tärkeää, haastavaa ja hauskaa. Aiheet ovat joskus pinnalta katsoen teknisiä, mutta kun tarkemmin katsoo, ollaankin tosi lähellä luontoa ja sen suojelua, eli itselleni tärkeitä arvoja. Kun tavoitellaan materiaalien tehokasta kiertoa, pyritään samalla esimerkiksi minimoimaan neitseellisten raaka-aineiden louhintaa maaperästä. Kiertotalousviestintä tuntuu tällä hetkellä (ja varmasti vielä pitkään!) todella merkitykselliseltä.
– Leena Salokoski, viestinnän suunnittelija
Oppia ikä kaikki – ja kaikki iät
Tänä vuonna olen päässyt tekemään sisältöjä hyvin eri ikäisille kohderyhmille. SER-kierrätyksen viestinnän tukena olen miettinyt, mikä voisi motivoida nuoria kierrättämään sähkö- ja elektroniikkaromua. Miten nuoret puhuvat, miten organisaatio voi puhutella heitä? Janan toisessa päässä ovat seniorit. Olen suunnitellut Vanhustyön keskusliitolle sisältöjä sekä verkkoon että lehteen mediaviestinnän muodossa. Miten innostaa eläkeläistä auttamaan kanssaihmistä digioppaana? Tai miltä tuntuu olla sateenkaareva seniori vanhoillisessa ympäristössä? Eri ikäisten ihmisten kohtaaminen ja kuunteleminen pitää sydämen avoimena!
– Maija Huitu, viestinnän suunnittelija
Sote-osaajien inhimillisyys ja näkemyksellisyys tekivät vaikutuksen
Olen tänä vuonna kirjoittanut useita verkkoartikkeleita Diakonissalaitokselle ja Rinnekodeille, ja sitä kautta päässyt juttelemaan monien rautaisten sote-ammattilaisten kanssa. He ovat tehneet työtä esimerkiksi vaikeasti vammaisten lasten, ikääntyneiden ja haavoittuvassa asemassa olevien nuorten parissa. Keskusteluista on jäänyt vahvasti mieleen se, miten arvokasta onkaan osata katsoa asioita yksittäisen ihmisen kokemuksen tasalta ja samaan aikaan ymmärtää rakenteita, jotka tuottavat syrjäytymistä ja eriarvoisuutta.
– Anna Tommola, toimittaja
Historiallinen kansalaisjärjestö haastavien aikojen keskellä
Tänä vuonna minua on erityisesti ilahduttanut työskentely juuri 95 vuotta täyttäneen Kuuloliiton kanssa. Olemme tehneet yhteistyötä jo muutaman vuoden ajan, ja on ollut hienoa nähdä, miten liitto on onnistunut lisäämään kuuloaiheiden medianäkyvyyttä, vaikka järjestöihin kohdistuu merkittäviä avustusleikkauksia. Juuri nyt järjestökentällä tarvitaan viisautta suunnata resurssit tärkeimpiin asioihin. Pitkästä historiasta ja vankasta asiantuntemuksesta on selvästi hyötyä haastavina aikoina. Kiitos siis Kuuloliitolle, täytätte hienosti ajatusjohtajan aseman tärkeän aihepiirin parissa.
– Hannamari Kovanen, graafinen suunnittelija


