Absurdit bugit sekoittavat pakkaa.
Anu Maria Dufva.
Viestinnän asiantuntija, kouluttaja

Olipa vaalikampanja! Someasiantuntijan opit Metan toiminnasta

Vaalit ovat nyt ohi, mutta mitä kampanjoinnista jäi someasiantuntijan käteen? Anu Maria Dufva avaa Metan järjetöntä toimintaa ja jakaa oppinsa Facebookista ja Instagramista kampanjan järjestäjille seuraavien vaalien varalle.

”Koneella on koneen mahti, koneella on koneen mahti.”

Autoin eduskuntavaalien ehdokkaita sosiaalisen median sisällöissä ja maksetussa mainonnassa ja toistelin tätä sitaattia rauhoittuakseni. Metan koukerot, bugit ja läpinäkymättömyys ajoivat minut raivon partaalle lähes päivittäin. 

Muutama päivä sitten tajusin, että olin siteerannut väärin Kirsi Kunnaksen runoa Herra Pii Poo. Runossa puhutaan koneen tahdista, ei mahdista. 

Tähän freudilaiseen lipsahdukseen tiivistyy someviestinnän asiantuntijan kokemukseni Metasta. Yhden kirjaimen virhe kuvaa hyvin sitä turhautumista ja avuttomuutta, jota koin koneen hahmottoman mahdin edessä. 

Absurdit bugit ja riittämätön ohjeistus sekoittivat pakkaa

Monen ehdokkaan Facebook- tai Instagram-markkinointi päättyi jo ennen kuin se ehti alkaakaan. Poliittiseen mainostamiseen vaaditaan Metassa yhteiskunnallisen mainonnan lupa. Koska hakemuksessa on bugi, kaksi vaadittua kenttää piti osata jättää tyhjäksi – muuten hakija jäi odottamaan Metalta varmistussoittoa, jota ei koskaan tullut. 

Jos taas haki lupaa yhteisölle, piti ilmoittaa – vasten ohjeita – yhteyssähköpostiksi henkilökohtainen sähköpostiosoite, ei yhteisön sähköpostiosoitetta. 

Useat aiempiin vaaleihin hankitut luvat vaativat uusia linkityksiä mainostilien ja luvan välille. Siitä, millaisia ne ovat ja miten nämä linkitykset tehdään, Meta ei pitänyt tarpeellisena tiedottaa missään. 

Meta pitää epäilyttävänä toimintana milloin mitäkin – läpinäkyvyydestä ei ole tietoakaan

Niiden onnekkaiden, jotka pääsivät mainostamaan julkaisujaan Metassa, oli parasta olla hyvin varovaisia. Yksikin unohdettu ruksi mainosta luodessa saattoi viedä ”tililläsi havaittu epäilyttävää toimintaa” -listalle. 

Yksikin bugi (vaikkapa sellainen, jossa ilmoitettiin, että Uusimaa on kohderyhmänä ehkä liian pieni), johon ehdokas ei reagoinut “oikein”, saattoi riittää viskaamaan epäilyttävien listalle. 

Käytän sanaa ”saattoi”, koska mitään tietoa siitä, mistä syistä listalle joutuu, ei ole saatavilla. 

Syy saattoi olla Metan algoritmien sopimattomaksi tulkitsema sisältö tai huonolaatuinen linkitys tai trollaamistarkoituksessa tehdyt tilien ilmiannot. 

Jos tarpeeksi moni ilmoittaa Metalle pitävänsä jotain julkaisua sopimattomana tai käyttäjää epäilyttävänä, Meta voi sulkea epäilyttäväksi katsomansa käyttäjän tilin tai rajoittaa ehdokkaan mainostoimintaa 47 euroon päivässä.

Jokainen tietooni tullut mainostoiminnan rajoitus “epäilyttävän toiminnan” vuoksi koski vihreitä, arvoiltaan liberaaleja naisehdokkaita. Trollausta vai sattumaa?

Ovatko somealustat jo todellinen uhka demokratialle?

Ongelmatilanteisiin saa Metalta toki apua. Kävin itsekin kiihkeää kirjeenvaihtoa Metaa edustaneiden kohteliaiden Artursin ja Magdalenan kanssa todistaakseni, ettei rajoitettujen ehdokkaiden mainostama sisältö rikkonut sisältösääntöjä. 

Lähetin dokumentin toisensa perään, kunnes alkoi tuntua siltä, että nämä kohteliaat tyypit toistavat itseään. Siitä, millaista on selvittää ongelmaa Metan kanssa, kuvaa minua taidokkaammin Oras Tynkkynen Twitter-tilillään

Bugien ja muiden ongelmien määrä näissä vaaleissa (verrattuna vaikka kuntavaaleihin) kasvoi räjähdysmäisesti, ja jopa sellaisiin mittasuhteisiin, että sen voi katsoa olevan ongelma demokratian kannalta.

Mutta mikä ongelmat selittää? Eikö somealustojen pitäisi kehittyä parempaan, ei huonompaan suuntaan? 

Eräs ohjelmistoasiantuntija arveli, että ongelmat johtuvat Metan säästöistä ja irtisanomisista: yrityksessä ei löydy ihmisiä ylläpitämään ja korjaamaan rakenteita. 

Toinen usein kuulemani syy on päällekkäiset, eri aikaan rakennetut mainostyökalut: mainoskeskus, mainostenhallinta ja uusin tulokas Meta Business Suite. Tilien puolella taas mainostili ja yritystili.

Kirsi Kunnaksen runossa herra Pii Poon taika ei tehoa mutteriiin, ei polkimiin, ei vaihteisiin, ei kytkimiin. Metalla muttereita, kytkimiä ja vaihteita on kolme päällekkäin. Se, kuka tai mikä pystyy näiden tahtia hallitsemaan, on epäselvää.

Kampanjoijan muistilista

Mitä otin opikseni tästä vaalipuristuksesta? Tiivistin vinkkini, jotta voit välttää nämä sudenkuopat ensi vaaleissa – ja ylipäätään kampanjoidessa.

  1. Laita lupa-asiat, tilit ja muut varmistukset kuntoon ajoissa. Varaa prosessiin tarpeeksi aikaa.
  1. Testaa mainostilin toimivuus, mainosten sisällöt ja kohderyhmät. Pienet mainosbuustit ovat oiva tapa testata etukäteen, toimivatko mainostesi sisällöt ja kohderyhmät. Yksi mainos ei testaukseen riitä: usein Meta antaa ensimmäisen ja toisen mainoksen maistiaisiksi tai houkuttimeksi ilman ongelmia. Haasteet ilmenevät vasta kolmannen tai neljännen mainoksen kohdalla.
  1. Pyydä apua asiantuntijoilta! Meta on muuttunut eikä vain parempaan. Monet prosessit ovat monimutkaisia, ja on parempi pyytää apua kuin eksyä tuntikausiksi Metan labyrintteihin.  

Vaalit ovat nyt ohi, ja valituilla edustajilla on suurempia ongelmia ratkottavana kuin läpimenemättömät Insta-mainokset. Toivon kuitenkin, että emme unohda asiaa myöskään vaalien välissä. Se, että joku saa tavoittaa satoja tuhansia kohderyhmäänsä kuuluvia ihmisiä Metan alustoilla ja joku toinen ei, on uhka demokratialle. 

Metalla voi olla oma tahti, mutta demokratiaa koskevissa asioissa mahdin pitää kuulua ihmisille. 

Lue muita blogitekstejämme

Kenelle ja miksi infograafia teet?

Viesti vaikuttavasti infograafilla – 5 vinkkiä suunnitteluun

Marjukka Kähönen

Infograafi antaa lukijalle helposti ymmärrettävän yhteenvedon jostakin aiheesta. Joskus infograafi on jopa kustannustehokkain tapa vaikuttaa viestinnällä.
Pitää kysellä, kunnes ymmärtää.

Miksi käyttää ammattikirjoittajaa apuna viestin yleistajuistamisessa?

Anna Tommola

Kun asiat ovat monimutkaisia tai asiantuntija hukkaa työnsä kiinnostavimman kärjen, toimittaja kyselee ja paketoi aiheen selkeästi ja mielenkiintoisesti, toimittaja Anna Tommola kirjoittaa.
Teksti: kuvapankista kuvat löytyvät, kun niitä tarvitaan.

Oma kuvapankki on arvokas apu viestinnälle

Riitta Supperi

Kuvapankkien valtti on se, että niistä löytyy työkalut valtavan kuvamateriaalin hallintaan. Netin avoimien kuvapankkien tarjonta ei aina osu maaliin, joten oman kuvapankin rakentaminen kannattaa.