Miina Sillanpään säätiö

Ikämiesten ryhmätoiminnan hyödyt näkyväksi kunnille ja hyvinvointialueille

Voimaa ikämiesten arkeen on Miina Sillanpään Säätiön ja Socomin kehittämä toimintamalli, jonka tavoitteena on vähentää yli 65-vuotiaiden miesten yksinäisyyttä ja vahvistaa osallisuuden tunnetta ryhmätoiminnalla. Toimintamalli sai Kansallisen demokratiapalkinnon vuonna 2024.

Tulimme mukaan työhön varsinaisen hankekauden loppuvaiheessa tukemaan toimintamallin jalkauttamista ja juurruttamista kuntien ja hyvinvointialueiden käyttöön. 

Säätiö halusi tavoittaa kuntien ja alueiden sote-ammattilaiset ja kertoa työstä heille innostavasti ja konkreettisesti. Koska hanke oli päättymässä, viestintäaineistot suunniteltiin niin, että niitä on mahdollista hyödyntää pitkäkestoisesti. 

Monipuolinen viestinnän kokonaisuus koostui näistä palasista:

  • Viestintä- ja markkinointisuunnitelma: määrittelimme hankkeen loppuviestinnän kohderyhmät, tavoitteet ja viestintätoimet.
  • Tietoiskuwebinaarit: tuimme tietoiskuwebinaarien markkinointia
  • Verkkoartikkelit: haastattelimme ryhmiin osallistuneita ikämiehiä sekä kunnan ja hyvinvointialueen edustajia ryhmätoiminnan eduista ja vaikutuksista. Artikkelit julkaistiin säätiön verkkosivuilla ja niitä hyödynnettiin someaineistojen tuottamisessa.
  • Someviestintä: ryhmien osallistujat sekä kunnan ja hyvinvointialueen edustajat kertoivat ryhmätoiminnasta ja sen hyödyistä somevideoilla. Lisäksi tuotimme sitaattikuvia somekäyttöön ja tuimme muussa sisällöntuotannossa.
  • Mediaviestintä: pitchasimme aihetta useisiin medioihin
  • Visuaalinen tuki: varmistimme, että kaikki aineistot olivat visuaalisesti toimivia, kanaviinsa istuvia ja tyylillisesti yhdenmukaisia 

Ammattimainen viestinnän tuki moninkertaisti resurssimme ja mahdollisuutemme levittää vaikuttavia malleja valtakunnalliseen käyttöön. Sujuva ja tehokas yhteistyö toimii Noonin kanssa aina!

Pauliina Ohtonen, viestintäpäällikkö, Miina Sillanpään Säätiö

Tutustu artikkeleihin:

Noon-tiimi: viestinnän asiantuntija Noora Jokinen, viestinnän suunnittelija Maija Huitu, valo- ja videokuvaaja Riitta Supperi, graafinen suunnittelija Hannamari Kovanen, viestinnän suunnittelija Leena Salokoski.