Valokuvaaja Susannan Kekkonen.
Kuvatuottaja, valokuvaaja, osakas

Ammattikuvaajan 5 vinkkiä persoonallisiin henkilökuviin

Opi ottamaan persoonallinen muotokuva ystävästäsi tai perheenjäsenestäsi! Noon Kollektiivin ammattikuvaaja Susanna Kekkonen jakaa parhaat vinkkinsä henkilökuviin.

  1. Näe kuvattava ja anna hänelle positiivista palautetta. 

Sinun hyväksyvä katseesi auttaa kuvattavaa rentoutumaan kameran edessä ja tuntuu hänestä hyvältä. Kiinnitä huomiota hyviin, kauniisiin tai sinulle tärkeisiin piirteisiin kuvattavassa ja kerro niistä hänelle kuvauksen aikana.

  1. Kuuntele kuvattavan toiveita. 

Millä tavalla hän toivoo sinun näkevän hänet? Millaiset asiat ovat hänelle tärkeitä? Mistä hän pitää? Mieti, miten voit valokuvan avulla tuoda esiin kuvattavan parhaita puolia.

  1. Anna kuvaukselle tilaa.

Raivaa ympäriltä pois turhat asiat, jotta kuva ei täyty arjen kaaoksesta. Ota kuva rauhallista taustaa vasten.

  1. Suunnitelkaa kuva yhdessä.

Antakaa tilaa leikille, kokeiluille, hutilaukaisuille, yhteisille ideoille, katseen voimalle. Ota paljon kuvia, oikea kuva löytyy varmasti niiden joukosta. Voit laittaa kameran linssin eteen lähelle asioita, jotka näkyvät kuvassa epätarkkoina väreinä ja muotoina, tai kokeilla erilaisia kuvakulmia. Miltä kuvattava näyttää korkeammalta tai alempaa katsottuna? Voit kokeilla mennä aivan lähelle. Miltä tuntuu katsoa toista lähietäisyydeltä?

  1. Anna kuvattavan itse valita kuva, josta hän itse pitää eniten. 

Voitte myös vaihdella rooleja kameran edessä ja takana!

Lue muita blogitekstejämme

”Puhuttelu lisää tekstin selkeyttä.”

Puhuttele lukijaa verkossa – näin parannat verkkotekstin vaikuttavuutta

Marjukka Kähönen

Puhuttelu on tehokas keino selkeyttää viestintää, rakentaa yhteyttä lukijaan ja ohjata toimintaan. Mutta kuten on laita monen kirjoittamisen keinon kanssa, myöskään puhuttelu ei sovi joka paikkaan.
Strategisista tavoitteista kohti viestinnän arkea!

Viestinnän vuosisuunnitelma auttaa suuntaamaan resurssit oleelliseen

Johanna Lassy-Mäntyvaara

Kun arjen viestintätehtäviä on paljon ja resursseja rajatusti, suunnitelmallisuuden merkitys korostuu. Suunnitelmallisen viestinnän peruspilari on viestinnän vuosisuunnitelma, jonka äärelle voi pitkin vuotta pysähtyä tarkastelemaan kokonaisuutta ja käymään tärkeitä keskusteluja esimerkiksi priorisoinnista, kirjoittaa Noonin toimitusjohtaja ja viestinnän asiantuntija Johanna Lassy-Mäntyvaara. 

Yhteiskunnallinen mainonta Metassa loppuu – miten järjestöt, poliitikot ja liikkeet pärjäävät somessa?

Anu Dufva

Lokakuusta 2025 lähtien Meta kieltää poliittisen ja yhteiskunnallisen maksetun mainonnan EU:ssa. Muutos haastaa järjestöt, puolueet ja liikkeet miettimään somestrategiaansa uusiksi. Someviestinnän asiantuntija Anu Dufva kertoo keinot, joilla somessa pärjää ilman maksettuja mainoksia.