Kenelle ja miksi infograafia teet?
Marjukka Kähönen.
Viestinnän asiantuntija, osakas

Viesti vaikuttavasti infograafilla – 5 vinkkiä suunnitteluun

Infograafi antaa lukijalle helposti ymmärrettävän yhteenvedon jostakin aiheesta. Joskus infograafi on jopa kustannustehokkain tapa vaikuttaa viestinnällä.

Infograafi on visuaalinen, jäsennelty esitys tiedosta ja datasta. Tyypillisesti se sisältää kuvan tai kuvituksia sekä pieniä määriä tekstejä. Infograafi sopii moneen käyttöön, mutta erityisen tehokas se on, kun halutaan viestiä vaikutuksista, tuloksista tai muutoksesta.

Joskus infograafi-sanalla viitataan ihan graafeihinkin, vaikka pylväsdiagrammiin tai piirakkakaavioon. Tässä tekstissä keskityn hiukan laajempiin kokonaisuuksiin.

Infograafi vaatii tekstimuotoa enemmän satsausta suunnitteluun ja toteutukseen, siksi se ei ole edullisin tapa viestiä. Mutta hyvin suunniteltu infograafi voi olla myös kustannustehokas väline – etenkin suhteessa viestinnän tavoitteeseen. Palaan tähän lopuksi.

Mutta nyt: mietitkö infograafia? Näillä vinkeillä pääset liikkeelle!

1. Kirkasta infograafin tavoite ja yleisö

Miksi haluat tehdä infograafin? Keneen haluat vaikuttaa? Mitä haluat vastaanottajan asiasta näkevän tai hoksaavan? Mitä haluat hänen tuntevan ja tekevän? Entä mikä on infograafisi pääviesti – se asia, joka viestitään isoimmalla fontilla tai kuvalla?

Kun olet kirjannut vastauksesi paperille, koneelle tai mieleesi, siirry kohtaan kaksi.

2. Kerää tarvittava data ja karsi

Kun tiedät kenelle viestit, sinun on helppo koota infograafiin pääviestiä tukevat tiedot. 

Voisi joku luulla.

Kun itselle jokin asia on tärkeä ja lähellä sydäntä, siitä tekee mieli kertoa ihan kaikki. Tämä on etenkin järjestötyyppien ongelma: on raastavaa jättää pois mitään – tai ketään. Numerotiedon takana on aina paljon ihmisten tekemää työtä ja toimintaa. Ja ne ihmiset.

Kohdassa kaksi sijaitseekin koko suunnittelun suurin sudenkuoppa: tunteet. Pidä pääsi kylmänä ja koko prosessin ajan kirkkaana mielessä tavoite ja yleisö. Kenelle ja miksi infograafia teet? Unohda muu, annan luvan.

Et yksinkertaisesti voi tehdä vaikuttavaa infograafia, jos koitat kertoa kaiken. 

3. Luo tarina

On monta tapaa lähestyä infograafia. Ehkä eniten pidän tästä näkökulmasta: hyvä infograafi kertoo tarinan ja ohjaa lukijan läpi prosessin.

Jotta onnistut, valitse tarinallesi ensin sopiva infograafityyppi. Kuvaatko yhtä kokonaisuutta, prosessia, muutosta ajassa vai järjesteletkö asioita ennemminkin visuaaliseksi listaksi? Kuvaatko suhdetta asioiden välillä, vertailetko vai esitätkö osan suhdetta laajempaan kokonaisuuteen?

Infograafityypin valinta lukitsee, minkätyyppisen tarinan kerrot. Tyyppejä on lukuisia ja usein laajat infograafit ovat yhdistelmä montaa eri tyyppiä.

Kun olet valinnut infograafityypin, luo käsikirjoitus – miten lukija infograafissa etenee. Hyvä tarina herättää myös tunteita. Minkä tunteen halusitkaan herättää kohdassa yksi? Innostuksen, liikutuksen, kauhistuksen, toivon?

Jos resursseja on, tilaa infograafi aina viestinnän + graafisen suunnittelun ammattilaisilta. 

Jos teet infograafin itse ja käytät esimerkiksi valmista Canva-pohjaa, ethän suunnittele tarinaa kuitenkaan pohja edellä. Se on sudenkuoppa, jonka turhia tuloksia verkko pursuaa. 

4. Tee tai tilaa visuaalinen toteutus

Infograafi on aina viestijän ja graafisen suunnittelijan yhteistyötä. Kun tilaat infograafia graafiselta suunnittelijalta, briiffaa hänet hyvin siitä, missä ja mihin infograafia käytetään ja mitä sillä tavoitellaan. 

Jos mahdollista, tarinaa ja visua kannattaa suunnitella alusta asti yhdessä. Graafisella suunnittelijalla on usein hyviä ideoita myös käsikirjoitukseen. 

Jos olet tekemässä toteutusta itse esimerkiksi Canvalla, tässä muutama vinkki:

  • sommittele fiksusti ja luo visuaalinen juoni (muodot, linjat, liike)
  • käytä muutamaa pääväriä (+ sävyt)
  • valitse muutama erityyppinen kirjasin (max 2–3)
  • luo kontrastia elementtien välille 
  • huolehdi, että tyhjää tilaa on sopivasti.

Kun infograafi on valmis, tarkista vielä, että elementit ovat tasapainossa, linjat suorassa, fontteja on käytetty loogisesti ja se tyhjä tila – sillä on tärkeä tehtävä!

Muistuttelen, että eri värit, elementit ja suunnat kantavat kulttuurissamme tiettyjä merkityksiä. Käytä näitä konventionaalisilla tavoilla. Esimerkiksi punainen on vaaran, kuumuuden ja rakkauden väri, tulevaisuus sijaitsee oikealla, ja kun jokin asia kasvaa tai kohoaa, se nousee myös kuvassa ylöspäin. 

5. Aina infograafi ei ole oikea vastaus

Pohdi aina, kannattaako infograafiin satsata. Infograafi voi olla väärä vastaus esimerkiksi silloin, kun

  • infograafilla koitetaan paikata epäselvän tekstin puutteita 
  • asiasta halutaan kertoa monta näkökulmaa
  • infograafilla tavoitellaan eri kohderyhmiä 
  • viestittävä asia on liian monimutkainen ja moniulotteinen.

Jos pohdit, olisiko infograafi fiksu ratkaisu, kysy apua meiltä. Kerromme suoraan!

PS. Ja lupasin myös kertoa… 

miten hyvin suunniteltu infograafi voi olla kustannustehokas ratkaisu!

Tein eräälle yhdistykselle infograafin heidän edellisen vuoden toiminnastaan toimintakertomuksen yhteyteen. Infograafi toimii yhteenvetona mm. rahoittajien suuntaan.

Ensimmäisellä kerralla infograafi luotiin tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Liikkeelle lähdettiin toimintakertomuksesta ja tilastoista – mitä ainakin, mitä olisi kiva olla? Tein paljon karsintaa asiakkaan puolesta. Prosessi oli antoisa: opin myös paljon asiakkaan toiminnasta.

Infograafi on ollut mukana asiakkaan esittelydioissa nyt jo neljä vuotta. Kerran vuodessa päivitämme numero- ja tekstitiedot.

Keskellä infograafia on paikka vuosittain vaihtuvalle asiakaspalautteelle. Rakastan sitaatteja! Siksi loppuun yksi (edellä mainitun yhdistyksen toiminnanjohtajalta):

”Infograafi on ollut todella vaikuttava tapa viestiä joka suuntaan! Uskon sen auttaneen vakuuttamaan esim. hyvinvointialueen uudempaa virkamiehistöä, joka ei ennestään tuntenut toimintaamme.” 


Jatkan mielelläni keskustelua infograafeista LinkedInissä. Tai jos voimme auttaa – ota yhteyttä!

Marjukka Kähönen
Marjukka Kähönen

Tuottaja: tekstityöt ja verkkoviestintä

+358 40 537 8797

|

marjukka@noonkollektiivi.fi 

Ilmoittaudu maksuttomille viestinnän aamukahveille!

Vaikuttavuusviestintä: Miten kertoa työn tuloksista? 

Tiistaina 26.3. klo 8.30–9.30 Zoom-alustalla.

Ilmoittaudu tällä lomakkeella perjantaihin 22.3. mennessä!

Lue muita blogitekstejämme

Pitää kysellä, kunnes ymmärtää.

Miksi käyttää ammattikirjoittajaa apuna viestin yleistajuistamisessa?

Anna Tommola

Kun asiat ovat monimutkaisia tai asiantuntija hukkaa työnsä kiinnostavimman kärjen, toimittaja kyselee ja paketoi aiheen selkeästi ja mielenkiintoisesti, toimittaja Anna Tommola kirjoittaa.
Teksti: kuvapankista kuvat löytyvät, kun niitä tarvitaan.

Oma kuvapankki on arvokas apu viestinnälle

Riitta Supperi

Kuvapankkien valtti on se, että niistä löytyy työkalut valtavan kuvamateriaalin hallintaan. Netin avoimien kuvapankkien tarjonta ei aina osu maaliin, joten oman kuvapankin rakentaminen kannattaa.
Ilmettä uudistaessa ollaan perimmäisten kysymysten äärellä.

Neljä asiaa, jotka olen oppinut ilmeen uudistamisesta

Noora Jokinen

Uudistimme Noonin visuaalisen ilmeen äskettäin. Huhhuh, ihanaa ja kamalaa! Tai siis ilme julkaistiin äskettäin – työn äärellä olemme olleet jo reilun vuoden.