Vaikuta, kun ehdokkaat vasta muotoilevat viestejään!
Noora Jokinen.
Noora Jokinen
toimitusjohtaja

Mitä, taas vaalit?! Valmistaudu vaikuttamaan jo nyt

Kunta- ja aluevaalit järjestetään huhtikuussa 2025. Jos suunnittelet vaaleihin liittyvää vaikuttamistyötä tai viestintää, älä jätä sitä viime tinkaan. 

Aika monen organisaation vuosikellossa lukee ensi kevään kohdalla isolla “vaalivaikuttaminen”. Kovasti toivon, että se lukee myös tämän kevään kohdalla – enkä nyt tarkoita kesäkuun eurovaaleja. 

Kunta- ja aluevaalit voivat olla toimiva ajankohta nostaa esiin omia viestejä ja poliittisia vaikuttamistavoitteita. 

Työ ei kuitenkaan saisi jäädä vain somehuuteluksi tai paneelikeskusteluiksi, jotka ajoittuvat samaan ajankohtaan kuin puolueiden ja ehdokkaiden kiihkein oma kampanjointi. Eli pariin intensiivisimpään kuukauteen ennen vaalipäivää. 

Silloin on yleensä aivan liian myöhäistä yrittää vaikuttaa yksittäisten ehdokkaiden – saati puolueiden – näkemyksiin tai siihen, mitä teemoja he omissa kampanjoissaan nostavat esiin. 

Ole siis mielummin liikkeellä silloin, kun ehdokkaiden (ja puolueiden!) vaaliviestejä vasta muotoillaan! 

Hyvin tehty vaalivaikuttaminen tuottaa tulosta: puolueiden avainhenkilöt tuntevat työsi kipupisteitä, ymmärtävät sen merkityksen paremmin ja parhaimmillaan ottavat asian ajaakseen. 

Näiden kimppuun voit käydä saman tien:

1. Kirkasta oman yhteisösi tavoitteet ja viestit

  • Mitä ovat ne täsmälliset muutokset, joita kunnissa ja/tai hyvinvointialueilla mielestänne tarvitaan? 
  • Miten kiteytätte olennaiset pointit, perustelette niiden merkityksen – ja muotoilette viestin ehdokkaille ymmärrettäväksi ja houkuttelevaksi?  

2. Tee ajoissa suunnitelma omalle vaikuttamistyölle/kampanjalle

  • Mitä vuosikellomerkintä “vaalit” teillä käytännössä tarkoittaa? Keitä tavoittelette viestillänne ja millaisin keinoin aiotte tehdä sen? 
  • Miten työn tulee ajoittua, että siitä on hyötyä? 
  • Kuka työn tekee ja kuinka lähdette liikkeelle?

 3. Laita yhteiskunnallisen markkinoinnin luvat somessa ajoissa kuntoon 

  • Jos some liittyy vaalivaikuttamiseenne tavalla tai toisella, ja tarkoitus on käyttää myös maksullista markkinointia, hoida hankalat lupa-asia ajoissa alta pois.
  • Käytä tarvittaessa ulkopuolista apua, tässä on turha repiä omia pelihousujaan. (Kysy apua meiltä, lue lisää: Someviestinnän tuki!)

 4. Jos teet vaikuttamistyötä säännöllisesti, ota myös avoimuusrekisteri haltuun 

  • Ai mikä avoimuusrekisteri? Uusi viranomaisrekisteri vahvistaa etenkin kansanedustajiin ja ministeriöihin kohdistuvan vaikuttamisen avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Rekisteri otettiin käyttöön vuoden 2024 alussa ja sinne kirjataan näkyviin kaikki organisaatioiden tekemä säännöllinen vaikuttamistoiminta. 
  • Jos asia ei ole tuttu, mutta teet kansanedustajiin tai ministeriöihin kohdistuvaa vaikuttamistyötä säännöllisesti tai suunnittelet sellaisen aloittamista, lue ensin Soste ry:n blogi avoimuusrekisteristä.
  • Aivan erinomaisen seikkaperäisiä ohjeita löydät myös avoimuusrekisterin UKK-sivulta

Voimmeko olla avuksi? Jutellaan!

info@noonkollektiivi.fi 

Lue muita blogitekstejämme

Kenelle ja miksi infograafia teet?

Viesti vaikuttavasti infograafilla – 5 vinkkiä suunnitteluun

Marjukka Kähönen

Infograafi antaa lukijalle helposti ymmärrettävän yhteenvedon jostakin aiheesta. Joskus infograafi on jopa kustannustehokkain tapa vaikuttaa viestinnällä.
Pitää kysellä, kunnes ymmärtää.

Miksi käyttää ammattikirjoittajaa apuna viestin yleistajuistamisessa?

Anna Tommola

Kun asiat ovat monimutkaisia tai asiantuntija hukkaa työnsä kiinnostavimman kärjen, toimittaja kyselee ja paketoi aiheen selkeästi ja mielenkiintoisesti, toimittaja Anna Tommola kirjoittaa.
Teksti: kuvapankista kuvat löytyvät, kun niitä tarvitaan.

Oma kuvapankki on arvokas apu viestinnälle

Riitta Supperi

Kuvapankkien valtti on se, että niistä löytyy työkalut valtavan kuvamateriaalin hallintaan. Netin avoimien kuvapankkien tarjonta ei aina osu maaliin, joten oman kuvapankin rakentaminen kannattaa.