Algoritmi – somemöröstä sisällön suunnannäyttäjäksi

22.10.2021 | Noon Kollektiivi

Jos somemarkkinoinnin maailmasta nimeäisi jonkin asia möröksi, nimityksen saisi algoritmi. Mutta mörkökin osaa tehdä yhteistyötä, jos ymmärrät, mikä sitä miellyttää.

Teksti Anu Maria Dufva

Sosiaalisen median algoritmeja kuvataan usein kiusankappaleiksi. Tämä mörkö on syypää siihen, etteivät aikaa ja vaivaa vaatineet somejulkaisut menesty ja tavoita ihmisiä. Kiusankappalenäkemystä ruokkivat myös monet somekonsultit ”Näin huijaat algoritmiä ” -vinkkeineen. 

On totta, että somessa yhteisösivujen orgaaninen kattavuus on laskenut voimakkaasti viime vuosina. Toisin sanoen: julkaisut saavat aiempaa vähemmän näkyvyyttä ilman julkaisijan omia toimenpiteitä, kuten maksullista mainontaa. 

Esimerkiksi Facebookissa yritys- tai järjestösivun orgaaninen kattavuus on tällä hetkellä noin 2,5 %, mikä tarkoittaa, että jos järjestöllä on tuhat seuraajaa sivullaan, keskimäärin 25 heistä näkee sivun tekemän julkaisun ilman maksettua mainontaa – tai jos käyttäjät eivät sitoudu sisältöön.

Algoritmin tehtävä on tarjota mielekästä sisältöä 

Algoritmin tarkoitus ei ole tehdä yhteisöille kiusaa. 

Somejätit puhuvat algoritmeistä apureina, joiden tehtävänä on valikoida ”relevanteinta ja suosituinta sisältöä asiakkaalle” (Twitter) tai tuoda “arvokkainta ja merkityksellisintä sisältöä käyttäjälle” (Facebook). Algoritmien käyttö auttaa “personalisoimaan somekokemuksen ja näin saamaan mahdollisimman paljon irti somessa käytetystä ajasta” (Instagram).

Algoritmeistä on kiistatta apua sisällön seulomisessa juuri sinun ruudullesi. Ilman algoritmia somen selaaminen olisi suorastaan kaoottista, kun julkaisujen ja mainosten määrä kanavissa on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Toista oli somen alkuaikoina, kun syöte tarjosi kronologista sisältöä julkaisujärjestyksessä.

On totta, että algoritmit palvelevat ensisijaisesti alustan luonutta yhtiötä, kuten Facebookia. Yhtiöiden tavoite on tarjota käyttäjille kiinnostavaa sisältöä, koska se on sitouttavinta. Mitä sitouttavampaa sisältöä, sitä enemmän aikaa käyttäjät viettävät kanavassa. Ja aika on someyhtiöille rahaa: mitä enemmän someyhtiöillä on käyttäjien aikaa, sitä enemmän ja kalliimmalla ne voivat myydä mainoksia. Myös tieto käyttäjästä on rahanarvoista, ja jokainen tykkäys, kommentti ja klikkaus antaa yhtiölle mahdollisuuden yhä kohdennetumman mainostilan myymiseen. 

Yhteiseloa algoritmien kanssa

Usein möröksi nimitetty asia paljastuu aamun valjettua puunkannoksi metsässä tai auki jääneen ikkunan vedossa lepattavaksi verhoksi. Algoritmitkin koostuvat pohjimmiltaan varsin arkisista matemaattisista säännöistä: tykkäyksien, kommenttien ja jakojen yhteenlaskuista sekä todennäköisyyksien ja preferenssien arvioinnista.

Vaikka algoritmien kaavat voivat olla käsittämättömän monimutkaisia, ne eivät vuosien kuluessakaan opi mitään organisaatioiden kulttuurista tai arvoista. Siksi algoritmien syyttäminen tai niiden jatkuvasti muuttuvien lainalaisuuksien perässä juokseminen on enimmäkseen hapuilua pimeässä. 

Yhteiselo algoritmien kanssa onnistuu luomalla kiinnostavaa, puhuttelevaa ja mielenkiintoista sisältöä. Sellaista, joka sitouttaa omaa kohderyhmää. 

Jos julkaisun näkee tuhannesta seuraajasta vain 25, mutta näistä viisi tykkää ja kaksi kommentoi, algoritmi herää: sitouttavaa sisältöä! Silloin sisältöä näytetään 50 muulle seuraajalle ja muutamalle kommentoijan ystävälle. Kun taas näistäkin osa tykkää, jakaa ja kommentoi, lumipalloilmiö on valmis.

Noon Kollektiivi auttaa, kun haluat luoda toimivan somestrategian, kampanjoida somessa, tehdä maksullista markkinointia, tuottaa kiinnostavaa sisältöä sekä sitouttaa yhteisöä. 

Lue myös

Marjukka Kähönen: Laita jotain sinne someen (3.6.2019) 

Lähteitä

Close Bitnami banner
Bitnami