Viestinnän selkeytys auttoi tavoittamaan sidosryhmät

Ympäristöministeriö etsi keinoja, joilla lisätä jätelain edellyttämän jätteen siirtoasiakirjan tunnettuutta ja sitouttaa sitä käyttäviä toimijoita asiakirjojen laatimiseen. Haasteena oli tavoittaa etenkin eri toimialoja yrityskentällä ymmärrettävästi ja relevanteilla tavoilla. Kartoitimme viestinnän haastekohdat, kohderyhmien tarpeet ja huolenaiheet sekä realistiset levityskanavat työpajatyöskentelyllä ja sidosryhmähaastatteluilla.  Valitsimme olennaiset viestintäkanavat ja toteutettavat materiaalit. Keskeisessä roolissa oli verkkosisältöjen selkeytystyö ja infomateriaalien konseptointi … Lue lisää

Innostavaa viestintää uudistuvasta Lahdesta

Lahden kaupungin keskustavisio 2040 syntyi laajassa vuorovaikutteisessa prosessissa. Sitä valmisteltiin yhteistyössä asukkaiden ja keskusta-alueen toimijoiden kanssa. Heiltä saatiin yhteensä yli 1000 ideaa keskustan kehittämiseksi.  Ideoita on kerättiin asukkaiden työpajoissa, verkkokyselyillä, nuorisotiloissa ja lasten haastatteluilla. Työhön osallistuivat myös kaupungin päätöksentekijät, keskustan alueen yrittäjät, kiinteistönomistajat, opiskelijat sekä järjestöjen ja yhdistysten edustajat ovat osallistuneet työskentelyyn. Jotta kaikki tämä … Lue lisää

Viranomaisen verkkotekstit asiakaslähtöisiksi

Oikeusrekisterikeskus (ORK) toimii oikeusministeriön hallinnonalalla. Virasto ylläpitää hallinnonalan keskeisiä rekistereitä sekä vastaa varallisuusrangaistusten täytäntöönpanosta ja edistää hallinnonalan digitalisaatiota.  Yhteistyön tavoite oli selkeyttää kansalaisille suunnattuja tekstejä ja tätä kautta vähentää asiakaspalveluun tulevia puheluiden määrää. Lähtötilanteessa suurin osa teksteistä oli kirjoitettu lähes suoraan lakia mukaillen.  Selkeytysprosessiin osallistui viestijöitä ja asiantuntijoita Selkeytysprosessiin osallistui ORK:n viestinnän edustajia ja lukuisia … Lue lisää

Tukea selkeytysprosessin käynnistämiseen

Helsingin kaupunki kouluttaa henkilökuntaansa tarjoamalla verkko-opintoja lukuisista aihepiireistä. Opintosisältöjä kokoavat ja kirjoittavat eri toimialojen asiantuntijat.  Verkko-opintoalustasta vastaava tiimi kaipasi työkaluja kirjoittajien opastamiseen. Käynnistimme yhdessä prosessin, jonka tuloksena syntyisi konkreettisia välineitä, joiden avulla ohjata kirjoittajia kirjoittamaan puhuttelevia opintosisältöjä sekä puuttua selkeytystä kaipaaviin teksteihin. Työ sisälsi tapaamisia, taustamateriaalin läpikäyntiä sekä työpajan, jossa käytiin läpi verkko-opintojen selkeytystarpeita sekä … Lue lisää

Kuvakonsepti ohjaa visuaalista viestintää

Kansalaisfoorumi on valtakunnallinen opintokeskus, joka innostaa kulttuuri- ja kansalaistoimintaan yhteisöllisen ja taidelähtöisen oppimisen keinoin. Yhdessä jäsenyhteisöjensä kanssa se järjestää koulutusta vuosittain noin 17 000 osallistujalle. Kuvakonsepti on työkalu, joka tukee yhtenäisen kuvamaailman suunnittelua Kansalaisfoorumi kaipasi tuoretta ilmettä valokuviinsa verkkosivu-uudistuksen yhteydessä. ”Kansalaisfoorumi käytti aiemmin viestinnässään runsaasti kuvapankkikuvia ja kaipasimme viestintämme tueksi kuvia, joiden tyyli olisi yhtenäisempi. … Lue lisää

Tilaisuuden käsikirjoitus ja mediaviestinnän tuki

Kestävyyspaneeli on riippumaton tiedepaneeli, jonka tehtävä on edistää kestävän kehityksen tavoitteita Suomessa. Kestävyyspaneeli järjesti syksyllä 2023 keskustelutilaisuuden, jossa panelistit kommentoivat tuoretta hallitusohjelmaa ja kertoivat näkemyksiään Suomen tulevaisuuden kehityksestä. Tarjosimme Kestävyyspaneelille tukea tapahtuman suunnitteluun ja viestintään.   Oivalluksia herättävän tilaisuuden käsikirjoitus Pääsihteeri Johanna Kentala-Lehtonen halusi luoda mielenkiintoisen ja samalla raikkaan tilaisuuden, jota toimittajien ja muiden kiinnostuneiden olisi … Lue lisää

Kuvituksia & pakkaussuunnittelua

Pieni suomalainen juomavalmistaja Raikastamo kaipasi houkuttelevia ulkoasuja korkealaatuisille luomutuotteilleen. Tuotteilla tavoiteltiin erilaisia kohderyhmiä. Esimerkiksi pillimehut oli suunnattu erityisesti lapsille ja heidän vanhemmilleen. Loimme kohderyhmiä puhuttelevat ulkoasut erilaisille juomapakkauksille. Pillimehupakkauksiin ja lasten pipariglögiin teimme kuvituksia, joissa seikkailivat veikeät eläinhahmot ja pipariukot. Tekijä: Graafikko Inari Savola 

Kestävä ilme on ajassa mukana

Kuuloliitolla oli tarve uudistaa ja raikastaa brändimielikuvaansa. Tavoitteena oli helppokäyttöinen, selkeä, ajassa mukana oleva mutta kestävä visuaalinen ilme, jonka avulla parannetaan liiton uskottavuutta ja tunnettuutta olennaisten kohderyhmien keskuudessa. Ilmeeseen oli tarve saada aiempaa enemmän aineksia, joista voi ammentaa visuaalisuutta alati kasvaviin tarpeisiin ja samalla välittää viestiä Kuuloliitosta kuuloteeman asiantuntijana. Tarjosimme liitolle strategista sparrausta, visuaalisen ilmeen … Lue lisää