Anu Maria Dufva.
Viestinnän asiantuntija, kouluttaja

Missä mennään, Twitter?

Mitä järjestötoimijan tulisi ajatella Twitterin muutoksista? Tulisiko Twitteristä lähteä tai etsiä sille korvaavaa kanavaa? Onko aktiivisuus Twitterissä mainehaitta?

Lapsikuningas, viulisti Titanicin kannella, linnun vapauttaja – Twitterin uudesta omistajasta Elon Muskista on käytetty mediassa värikkäitä ilmauksia. Twitterin on ennustettu joko suuntaavan konkurssiin tai muuttuvan vihapuheen villiksi temmeltämistantereeksi. Twitterin suunnanmuutosten ennustaminen on asiantuntijoillekin haasteellista. 

Parasta tällä hetkellä lienee tilanteen seuraaminen kaikessa rauhassa. Aika ei ole ehkä otollinen näyttäville maksetun mainonnan kampanjoille Twitterissä, mutta panikointiin ei ole aihetta. Jokaisella toimijalla on oma Twitter-ympäristönsä kohderyhmineen. Kohu-uutisia oleellisempaa on sen liikkeiden seuraaminen.

Suomessa Twitter on varsin asiallinen, EU:ssa lait säätelevät digipalveluja

Suomessa Twitter on kokonaisuudessaan ollut aina omanlaisensa ympäristö, jossa näkyvyyttä ovat kerryttäneet tosi-tv-julkkisten sijaan toimittajat, poliitikot ja uutistoimistot. Twitter on Suomessa kanavana siis varsin asiapitoinen ja luotettavampi kuin monissa maissa. Omalaatuinen kielemmekin rajoittaa valeuutisbottien toimintaa. 

EU:n tasollakaan Twitteristä ei ole tulossa villiä länttä, siitä pitää huolen vuoteen 2024 mennessä sovellettava EU:n digipalvelulaki. EU:n komissaari Thierry Breton vastasikin Elon Muskin julistukseen “linnun vapauttamisesta” näin: “Euroopassa lintu lentää meidän (EU:n) sääntöjemme mukaan“

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ihmisoikeuksia loukkaavista twiiteistä joutuu edelleen vastuuseen ja Twitterin on sellaiset poistettava, jos haluaa jatkossakin EU:n alueella toimia. Digilainsäädäntö velvoittaa somejätit myös estämään valeuutisten levittämistä. 

Millainen on Twitterin tulevaisuus?

Henkilökohtainen arvaukseni Twitterin tulevaisuudesta Suomessa on se, että toiminta jatkuu melko muuttumattomana: moderoitavaa tulee hieman enemmän ja mainontaa ei kielletä, vaan päinvastoin: myös poliittinen mainonta sallitaan. 

Twitterille tuskin löytyy lähitulevaisuudessa korvaajaa. Mastodon on siihen liian hankalakäyttöinen ja muilla vaihtoehdoilla ei liene vielä resursseja tarpeeksi nopeaan kasvuun. Osa Twitterin ammatillisista keskusteluista siirtynee tietoturvaltaan ja keskustelukulttuuriltaan arvostetumpaan Linkediniin.

Ennustettavinta Twitterin tulevaisuudesta lienee se, että Twitter ja sen omistaja noussevat otsikoihin tulevanakin vuonna. Tilanteen seuraamisen ohella tärkeää on, että yhteisöjen somestrategia ei rakennu yksin Twitterin – eikä minkään muunkaan yksittäisen somejätin – varaan. Ammattimainen some tarvitsee monta jalkaa ollakseen tukeva. 

Katso myös: EU:n digipalvelulaki (Liikenne- ja viestintäministeriö)

Lue muita blogitekstejämme

”Puhuttelu lisää tekstin selkeyttä.”

Puhuttele lukijaa verkossa – näin parannat verkkotekstin vaikuttavuutta

Marjukka Kähönen

Puhuttelu on tehokas keino selkeyttää viestintää, rakentaa yhteyttä lukijaan ja ohjata toimintaan. Mutta kuten on laita monen kirjoittamisen keinon kanssa, myöskään puhuttelu ei sovi joka paikkaan.
Strategisista tavoitteista kohti viestinnän arkea!

Viestinnän vuosisuunnitelma auttaa suuntaamaan resurssit oleelliseen

Johanna Lassy-Mäntyvaara

Kun arjen viestintätehtäviä on paljon ja resursseja rajatusti, suunnitelmallisuuden merkitys korostuu. Suunnitelmallisen viestinnän peruspilari on viestinnän vuosisuunnitelma, jonka äärelle voi pitkin vuotta pysähtyä tarkastelemaan kokonaisuutta ja käymään tärkeitä keskusteluja esimerkiksi priorisoinnista, kirjoittaa Noonin toimitusjohtaja ja viestinnän asiantuntija Johanna Lassy-Mäntyvaara. 

Yhteiskunnallinen mainonta Metassa loppuu – miten järjestöt, poliitikot ja liikkeet pärjäävät somessa?

Anu Dufva

Lokakuusta 2025 lähtien Meta kieltää poliittisen ja yhteiskunnallisen maksetun mainonnan EU:ssa. Muutos haastaa järjestöt, puolueet ja liikkeet miettimään somestrategiaansa uusiksi. Someviestinnän asiantuntija Anu Dufva kertoo keinot, joilla somessa pärjää ilman maksettuja mainoksia.