Verkossa lukijan huomiosta käydään kovaa kilpailua. Rakennamme verkkotekstit kanavakohtaisesti niin, että otsikot ja tekstien alut houkuttelevat lukijaa sukeltamaan tekstiin myös Googlen hakutuloksista ja silloin, kun teksti jaetaan sosiaalisessa mediassa. Huolehdimme hakukoneoptimoinnista!
Autamme asiakkaitamme muokkaamaan myös olemassa olevia verkkosisältöjä esimerkiksi saavutettaviksi. Voimme käydä läpi koko sivuston tekstit, tehdä ehdotuksia sivuston rakenteen selkeyttämiseksi sekä editoida sovitut tekstit paremmin verkkoon sopiviksi. Meiltä saat myös vinkit ja ohjeet sisällöntuotannon tueksi.
Sisältösivut ovat verkkosivujen ydintä
Verkkosivujen ydinsisällön, eli sivuston pysyvän, sisällön kirjoittaminen vaatii syvällistä ymmärrystä tekstin kohderyhmistä, tavoitteista sekä asiakkaan viestinnän äänensävystä. Tätä työtä teemme tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Hyvä esimerkki on yhteistyömme Sylva ry:n kanssa. Yhteistyö lähti liikkeelle verkkosivujen rakennekartoituksella ja jatkui viestinnän työpajatyöskentelyllä, jonka avulla kirkastimme muun muassa sitä, millä äänensävyllä ja miten eri kohderyhmiä kannattaa puhutella. Haastattelimme Sylvan asiantuntijoita ja kirjoitimme tekstejä yhdessä heidän kanssaan.
Esimerkkejä Sylvalle kirjoitetuista sisältösivuista:
Journalistiset artikkelit
Journalistiset verkkoartikkelit kirjoitetaan kuten lehtiartikkelitkin haastattelujen pohjalta. Verkkoartikkelit ovat usein tavallisia verkkotekstejä pidempiä ja pureutuvat aiheeseensa pintaa syvemmälle.
Joskus artikkeli kirjoitetaan ensisijaisesti lehteen ja vasta toissijaisesti verkkoon. Tällöinkin huomioimme verkkojulkaisun jo kirjoitusvaiheessa. Vaihtoehtoisesti verkkoversiota varten tekstistä editoidaan saavutettavampi. Alkua muokataan verkkoystävälliseksi ja otsikot hakukoneoptimoidaan.
Esimerkkejä verkkoartikkeleista:
- Suomen Tilintarkastajat: Teknologiateollisuus – digivihreä ratkaisija
- Jätehuoltoyhdistys: SUP-direktiivi – Sekava prosessi lähenee loppuaan
Artikkeli webinaarista tai tapahtumasta
Webinaarin tai tapahtuman jälkeen on hyödyllistä kertoa jotain olennaista tapahtuman sisällöstä myös omilla verkkosivuilla. Tällainen artikkeli syntyy helposti, kun kirjoittajamme osallistuu tapahtumaan tai katsoo webinaaritallenteen ja kirjoittaa tekstin sen pohjalta yhdessä sovitusta näkökulmasta.
Esimerkkejä:
- Akkukierrätys Pb: Poimintoja tuottajavastuuiltapäivästä
- YTN: Tasa-arvon edistäminen Suomessa vaatii asennemuutosta
Blogipostaus – vieraskynä tai tukea bloggaamiseen
Kirjoitamme tekstejä eri aiheista myös asiakkaidemme blogeihin. Tarjoamme myös näkymätöntä tukea bloggaamiseen. Voimme kirjoittaa blogikirjoituksen yhteistyössä asiakkaan kanssa ilman, että osuutemme kirjoitusprosessista näkyy ulospäin.
Vieraskynäbloggauksia:
- Oppivaverkosto: Työn kuormittavuus kuriin selkeällä viestinnällä – mitä kunta voi tehdä?
- Lihastautiliitto: Miten aktivoit keskustelua Facebookin vertaisryhmässä
Ota yhteyttä ja kysy lisää!
Tuottaja: tekstityöt ja verkkoviestintä
+358 40 537 8797
|
marjukka@noonkollektiivi.fi