Selkeä teksti on saavutettavaa – myös somessa.
Viestinnän suunnittelija

Näin teet somea saavutettavasti vuonna 2023

Saavutettava viestintä syntyy valinnoista, jotka auttavat viestin vastaanottajaa ymmärtämään viestistä kaikkein olennaisimman. Lue vinkkimme sosiaalisen median saavutettavuuteen!

Saavutettavuus on meille Noonissa tärkeää. Teemme paljon töitä asiakkaille, joiden kohderyhmät hyötyvät siitä, että viestit on paketoitu saavutettavaan muotoon. Mutta nykypäivän tietoruuhkassa viesteiltä vaaditaan selkeyttä oikeastaan ihan kaikkien yleisöjen kohdalla. Olemmekin viimeisen vuoden aikana tehneet töitä sen eteen, että myös oma sisältömme verkkosivuilla ja muissa kanavissa olisi saavutettavaa. 

Jos saavutettavuuden periaatteet ovat ihan vieraita, kannattaa tutustua saavutettavuusvaatimusten toteutumista valvovan viranomaisen eli Etelä-Suomen aluehallintoviraston ohjeisiin saavutettavuudesta

Viime aikoina olemme myös blogissamme antaneet neuvoja saavutettavan tekstin rakentamiseen sekä vinkkejä siihen, miten rakennetaan hyvä verkkoteksti.

Mutta miten saavutettavuus saadaan ulottumaan myös sosiaalisen median kanaviin?

Selkeä teksti on saavutettavaa – myös somessa

Vaikka sosiaalisen median kanavat ovat visuaalisia, on kaikissa kanavissa myös tekstiä. Selkeän kielen merkitys on edelleen tärkeä. Suosi sanoja, jotka yleisösi ymmärtää ja pidä mielessä, että näytöllä voi olla samaan aikaan paljon informaatiota. 

Älä hukuta kävijää tekstimassaan. Selvitä, mistä kohtaa teksti rajautuu Lue lisää -linkin taakse ja mieti, voisitko olla ytimekkäämpi. Yksi asia per postaus on hyvä sääntö.

Käytä emojeja sopivassa määrin ja mielellään vain virkkeiden lopussa. Muista, että esimerkiksi ruudunlukija lukee emojitkin ääneen – olisiko sinusta kiva kuunnella sellaista *silmäniskuemoji* kesken asian *silmäniskuemoji*? 

Niin, ja tiesitkö: suositusten mukaan ne aihetunnisteet eli hashtagit pitäisi kirjoittaa niin, että sanan ensimmäinen alkukirjain on aina isolla. Ei siis #noonkollektiivi, vaan #NoonKollektiivi. Tässä meilläkin on petrattavaa! 

Eri mediamuodot lisäävät saavutettavuutta

Saavutettavuudessa on kyse ylipäätään siitä, että sisällöt ovat saavutettavia eri aisteilla. Saavutettavasti.fi -sivusto on koonnut yhteen työkaluja, joiden avulla voi simuloida erilaisia aistirajoitteita

Liikkuvan kuvan voittokulku somessa jatkuu, mutta jotta kaikki voisivat nauttia visuaalisen sisällön viesteistä, kannattaa videot aina tekstittää. Monet meistä selaavat somea julkisissa liikennevälineissä tai muissa tilanteissa, joissa videot toistetaan ilman ääntä. 

Huomioi myös kuvien ja videoiden visuaalinen saavutettavuus. Saavutettava kuva on ihan oma taiteenlajinsa, mutta periaate on sama kuin missä tahansa somekuvassa: vältä liikaa hälyä, tarkista kontrastin riittävyys ja varmista, että kohde erottuu taustasta. Jos kuvassa on tekstiä, sen fontin värin ja asettelun tulee olla tarpeeksi erottuva. Eri värien ja niiden yhdistelmien saavutettavuutta voit testata WebAIM-sivuston Contrast Checker -työkalulla

Kirjoita somekuville osuvat alt-tekstit

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mutta mitä jos kuvaa ei näe vamman, rajoitteen tai ihan vaikka huonon verkkoyhteyden vuoksi? Mitä päivityksestä tai uutisvirrasta jää käteen, jos kuvat otetaan pois? 

On tärkeää muistaa avata kuvien ja grafiikoiden sisältämä tieto myös tekstinä. Kuvat, jotka tuovat lisätietoa somejulkaisun saatetekstiin, tulee alt-tekstittää eli niille täytyy tarjota tekstimuotoinen vastine. Täysin koristeellinen, vain kuvitukseksi tarkoitettu kuva voidaan jättää alt-tekstittämättä, mutta rajanveto tässä on varsin häilyvä. 

Joka kanavassa on oma tapansa lisätä vaihtoehtoinen teksti kuviin, mutta yleisimmin se onnistuu kuvan lisävalintavalikosta (kolme pistettä tai pieni alt-kuvake kuvan kulmassa). Vaihtoehtoisen tekstin tulisi kertoa, mitä kuvasta pitäisi ymmärtää. Ei ole siis tarpeen kuvailla jokaista yksityiskohtaa. Mieti, mitkä seikat ovat tärkeimpiä kohderyhmällesi. 

Otetaan porukalla askelia kohti saavutettavampaa somea!

Lue muita blogitekstejämme

Kenelle ja miksi infograafia teet?

Viesti vaikuttavasti infograafilla – 5 vinkkiä suunnitteluun

Marjukka Kähönen

Infograafi antaa lukijalle helposti ymmärrettävän yhteenvedon jostakin aiheesta. Joskus infograafi on jopa kustannustehokkain tapa vaikuttaa viestinnällä.
Pitää kysellä, kunnes ymmärtää.

Miksi käyttää ammattikirjoittajaa apuna viestin yleistajuistamisessa?

Anna Tommola

Kun asiat ovat monimutkaisia tai asiantuntija hukkaa työnsä kiinnostavimman kärjen, toimittaja kyselee ja paketoi aiheen selkeästi ja mielenkiintoisesti, toimittaja Anna Tommola kirjoittaa.
Teksti: kuvapankista kuvat löytyvät, kun niitä tarvitaan.

Oma kuvapankki on arvokas apu viestinnälle

Riitta Supperi

Kuvapankkien valtti on se, että niistä löytyy työkalut valtavan kuvamateriaalin hallintaan. Netin avoimien kuvapankkien tarjonta ei aina osu maaliin, joten oman kuvapankin rakentaminen kannattaa.