Johanna Lassy-Mäntyvaara
toimitusjohtaja

Uusin tuulin kohti kevättä

Helmikuu alkoi meillä Noonissa uusien tuulien puhaltaessa! Noonin toimitusjohtajan rooliin hyppäsi kokenut viestinnän konkari Johanna Lassy-Mäntyvaara, joka liittyy samalla myös Noon Kollektiivin tekijäjoukkoon. Johanna vastaa kysymyksiin itsestään, taustastaan ja ajatuksistaan Noonin ruorissa sekä valottaa samalla muita uusia rooleja, joita alkuvuosi on tuonut tullessaan.

Kuka olet ja mistä tulet, Johanna?

Olen kohta 49-vuotias viestinnän ammattilainen, taustaltani toimittaja ja YTM Tampereen yliopistosta.

Olen ehtinyt tehdä viestintäalalla töitä jo lähemmäs 25 vuotta eri tehtävissä Suomessa ja maailmalla: viestintäyrittäjänä, viestintäpäällikkönä, viestinnän asiantuntijana, toimittajana, avustusoperaation viestintätehtävissä. Minulla on paljon kokemusta myös erilaisista kehitystehtävistä, projektien vetämisestä ja esihenkilötyöstä. Olen hoitanut viestintää niin yritysten, järjestöjen kuin oppilaitostenkin parissa. 

Noonin tiimiin siirryn yritysviestintään keskittyvästä Tuluksesta, jossa työskentelin johtavan viestintäasiantuntijan roolissa sekä johtoryhmän jäsenenä ja esihenkilönä. 

Mikä on ydinosaamistasi viestinnän kentällä?


Mahdollisuus päästä tekemään tavoitteellista, organisaation strategiaa tukeva viestintää saa aina syttymään! Nautin erityisesti siitä, jos pääsen työskentelemään asiakkaan kanssa projektin alkumetreiltä saakka ja määrittämään viestinnän strategiset tavoitteet ja mittarit ennen kun laitamme hihat heilumaan.  Sydämen asiani on varmistaa, että suunnitelmat päätyvät myös käytäntöön ja viestinnän arki rullaa sujuvasti. 

Tartun vahvoin ottein tai innostunein mielin myös muun muassa näihin: 

  • Eri toimialoilla työskentelevien asiakkaiden erikokoisten projektien käynnistäminen ja vetäminen. Hyvinkin spesifit erikoisalat ovat tulleet tutuksi! En heti keksi aihepiiriä, johon en rohkenisi alkaa perehtyä.  
  • Viestinnällä vaikuttaminen, tulosten mittaaminen ja kehittäminen
  • Muutos- ja kriisiviestintä
  • Viestintä strategiatyön tukena 
  • Mediaviestintä 
  • Ideointi, kirjoittaminen, sisältöjen kehittely ja räätälöinti eri kanaviin
  • Asiakaslähtöinen ajattelu

Millä mielin lähdet Noonin ruoriin?

Innostuneella! Kaksoisrooli toimitusjohtajana ja viestinnän asiantuntijana on kokonaisuus, jossa pääsen sopivassa suhteessa hyödyntämään kokemustani sekä haastamaan itseäni uuteen. 

Noonin arvot istuvat hyvin omiini, ja mahdollisuus työskennellä yhteiskunnallisen viestinnän parissa inspiroi. Noonissa on timanttista ja monipuolista osaamista sekä erinomaisen hyvin toimivat käytännöt, joten uuden ihmisen on helppo hypätä mukaan. Uskon, että kokemukseni yritysviestinnästä tuo sopivalla tavalla uusia ideoita Noonin kehittymiseen asiakkaiden hyväksi.

Hienointa on kuitenkin yhdessä tekeminen! Minulla on ollut ilo työskennellä urani varrella useissa sellaisissa organisaatioissa, joissa vaalitaan yhdessä tekemisen kulttuuria. Ensituntumani on, että tämä toteutuu hienolla tavalla myös Noonissa.

Noonin osakkaiden, työntekijöiden ja kollektiivilaisten lisäksi odotan yhteistä työskentelyä uuden hallituksen puheenjohtajan Minna Hyrskyn kanssa. Minna liittyi niin ikään uutena tekijänä Noonin porukkaan alkuvuodesta, ja hänen taustansa yrityskehittämisen parissa on hieno lisä Noonin uudella polulla.

Entä Noonin pitkäaikainen toimitusjohtaja Noora Jokinen, mitä hän aikoo tehdä jatkossa?  

Noora Jokinen jatkaa Noonissa osakkaana, hallituksen jäsenenä ja johtavana asiantuntijana. Eli myös hänen puoleensa saa jatkossakin kääntyä etenkin strategisemmissa viestinnän kehittämis- ja sparraustarpeissa. 

Viestintätöiden rinnalla Noora aikoo tehdä aiempaa enemmän valmennus-, kehittämis- ja fasilitointihommia erilaisten työyhteisöjen ja ammattilaisten tukena. 

Ollaan siis yhteyksissä! 

Lue muita blogitekstejämme

”Puhuttelu lisää tekstin selkeyttä.”

Puhuttele lukijaa verkossa – näin parannat verkkotekstin vaikuttavuutta

Marjukka Kähönen

Puhuttelu on tehokas keino selkeyttää viestintää, rakentaa yhteyttä lukijaan ja ohjata toimintaan. Mutta kuten on laita monen kirjoittamisen keinon kanssa, myöskään puhuttelu ei sovi joka paikkaan.
Strategisista tavoitteista kohti viestinnän arkea!

Viestinnän vuosisuunnitelma auttaa suuntaamaan resurssit oleelliseen

Johanna Lassy-Mäntyvaara

Kun arjen viestintätehtäviä on paljon ja resursseja rajatusti, suunnitelmallisuuden merkitys korostuu. Suunnitelmallisen viestinnän peruspilari on viestinnän vuosisuunnitelma, jonka äärelle voi pitkin vuotta pysähtyä tarkastelemaan kokonaisuutta ja käymään tärkeitä keskusteluja esimerkiksi priorisoinnista, kirjoittaa Noonin toimitusjohtaja ja viestinnän asiantuntija Johanna Lassy-Mäntyvaara. 

Yhteiskunnallinen mainonta Metassa loppuu – miten järjestöt, poliitikot ja liikkeet pärjäävät somessa?

Anu Dufva

Lokakuusta 2025 lähtien Meta kieltää poliittisen ja yhteiskunnallisen maksetun mainonnan EU:ssa. Muutos haastaa järjestöt, puolueet ja liikkeet miettimään somestrategiaansa uusiksi. Someviestinnän asiantuntija Anu Dufva kertoo keinot, joilla somessa pärjää ilman maksettuja mainoksia.