Noora Jokinen.
Noora Jokinen
toimitusjohtaja

Mitä, taas vaalit?! Valmistaudu vaikuttamaan jo nyt

Kunta- ja aluevaalit järjestetään huhtikuussa 2025. Jos suunnittelet vaaleihin liittyvää vaikuttamistyötä tai viestintää, älä jätä sitä viime tinkaan. 

Aika monen organisaation vuosikellossa lukee ensi kevään kohdalla isolla “vaalivaikuttaminen”. Kovasti toivon, että se lukee myös tämän kevään kohdalla – enkä nyt tarkoita kesäkuun eurovaaleja. 

Kunta- ja aluevaalit voivat olla toimiva ajankohta nostaa esiin omia viestejä ja poliittisia vaikuttamistavoitteita. 

Työ ei kuitenkaan saisi jäädä vain somehuuteluksi tai paneelikeskusteluiksi, jotka ajoittuvat samaan ajankohtaan kuin puolueiden ja ehdokkaiden kiihkein oma kampanjointi. Eli pariin intensiivisimpään kuukauteen ennen vaalipäivää. 

Silloin on yleensä aivan liian myöhäistä yrittää vaikuttaa yksittäisten ehdokkaiden – saati puolueiden – näkemyksiin tai siihen, mitä teemoja he omissa kampanjoissaan nostavat esiin. 

Ole siis mielummin liikkeellä silloin, kun ehdokkaiden (ja puolueiden!) vaaliviestejä vasta muotoillaan! 

Hyvin tehty vaalivaikuttaminen tuottaa tulosta: puolueiden avainhenkilöt tuntevat työsi kipupisteitä, ymmärtävät sen merkityksen paremmin ja parhaimmillaan ottavat asian ajaakseen. 

Näiden kimppuun voit käydä saman tien:

1. Kirkasta oman yhteisösi tavoitteet ja viestit

  • Mitä ovat ne täsmälliset muutokset, joita kunnissa ja/tai hyvinvointialueilla mielestänne tarvitaan? 
  • Miten kiteytätte olennaiset pointit, perustelette niiden merkityksen – ja muotoilette viestin ehdokkaille ymmärrettäväksi ja houkuttelevaksi?  

2. Tee ajoissa suunnitelma omalle vaikuttamistyölle/kampanjalle

  • Mitä vuosikellomerkintä “vaalit” teillä käytännössä tarkoittaa? Keitä tavoittelette viestillänne ja millaisin keinoin aiotte tehdä sen? 
  • Miten työn tulee ajoittua, että siitä on hyötyä? 
  • Kuka työn tekee ja kuinka lähdette liikkeelle?

 3. Laita yhteiskunnallisen markkinoinnin luvat somessa ajoissa kuntoon 

  • Jos some liittyy vaalivaikuttamiseenne tavalla tai toisella, ja tarkoitus on käyttää myös maksullista markkinointia, hoida hankalat lupa-asia ajoissa alta pois.
  • Käytä tarvittaessa ulkopuolista apua, tässä on turha repiä omia pelihousujaan. (Kysy apua meiltä, lue lisää: Someviestinnän tuki!)

 4. Jos teet vaikuttamistyötä säännöllisesti, ota myös avoimuusrekisteri haltuun 

  • Ai mikä avoimuusrekisteri? Uusi viranomaisrekisteri vahvistaa etenkin kansanedustajiin ja ministeriöihin kohdistuvan vaikuttamisen avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Rekisteri otettiin käyttöön vuoden 2024 alussa ja sinne kirjataan näkyviin kaikki organisaatioiden tekemä säännöllinen vaikuttamistoiminta. 
  • Jos asia ei ole tuttu, mutta teet kansanedustajiin tai ministeriöihin kohdistuvaa vaikuttamistyötä säännöllisesti tai suunnittelet sellaisen aloittamista, lue ensin Soste ry:n blogi avoimuusrekisteristä.
  • Aivan erinomaisen seikkaperäisiä ohjeita löydät myös avoimuusrekisterin UKK-sivulta

Voimmeko olla avuksi? Jutellaan!

info@noonkollektiivi.fi 

Lue muita blogitekstejämme

”Puhuttelu lisää tekstin selkeyttä.”

Puhuttele lukijaa verkossa – näin parannat verkkotekstin vaikuttavuutta

Marjukka Kähönen

Puhuttelu on tehokas keino selkeyttää viestintää, rakentaa yhteyttä lukijaan ja ohjata toimintaan. Mutta kuten on laita monen kirjoittamisen keinon kanssa, myöskään puhuttelu ei sovi joka paikkaan.
Strategisista tavoitteista kohti viestinnän arkea!

Viestinnän vuosisuunnitelma auttaa suuntaamaan resurssit oleelliseen

Johanna Lassy-Mäntyvaara

Kun arjen viestintätehtäviä on paljon ja resursseja rajatusti, suunnitelmallisuuden merkitys korostuu. Suunnitelmallisen viestinnän peruspilari on viestinnän vuosisuunnitelma, jonka äärelle voi pitkin vuotta pysähtyä tarkastelemaan kokonaisuutta ja käymään tärkeitä keskusteluja esimerkiksi priorisoinnista, kirjoittaa Noonin toimitusjohtaja ja viestinnän asiantuntija Johanna Lassy-Mäntyvaara. 

Yhteiskunnallinen mainonta Metassa loppuu – miten järjestöt, poliitikot ja liikkeet pärjäävät somessa?

Anu Dufva

Lokakuusta 2025 lähtien Meta kieltää poliittisen ja yhteiskunnallisen maksetun mainonnan EU:ssa. Muutos haastaa järjestöt, puolueet ja liikkeet miettimään somestrategiaansa uusiksi. Someviestinnän asiantuntija Anu Dufva kertoo keinot, joilla somessa pärjää ilman maksettuja mainoksia.